کد خبر: 180131
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱
ویروسی به نام آبله در دنیا وجود ندارد

معاون سابق وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون ویروسی به اسم آبله در دنیا وجود ندارد اظهارکرد: ریشه بیماری آبله و عامل بیماری زای آن در اصل کنده شده و ویروس آن در طبیعت وجود ندارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر حسین ملک افضلی معاون سابق وزیر بهداشت و عضو هیئت امنای انستیتوپاستور ایران به مناسبت روز جهانی واکسیناسیون آبله با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه تلفنی کرد.

ملک افضلی با بیان اینکه روز جهانی واکسیناسیون آبله، قدرت علم را نشان می‌دهد گفت: همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند علم سلطان است و قدرت واقعی هم در دست عالمان است.

وی با اشاره به اینکه کشف واکسن از همین واکسن آبله شروع شد افزود: این واکسن در حدود دویست سال قبل اولین نوآوری بود که در علم پیشگیری، اتفاق افتاد و بعد هم منتهی به تولید انواع و اقسام واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا شد.

معاون سابق وزیر بهداشت گفت: در حالیکه روزی 600 فوتی ناشی از کرونا در کشورمان داشتیم اما امروز صحبت از فوت سه تا شش نفر است و اینجاست که نقش تکنولوژی در کمک رساندن به بشر مشخص می‌شود.

ملک افضلی در رادیو گفت وگو اظهارکرد: ریشه کنی آبله یک بحث مهم و تجربه گرانبهایی است که با هدایت سازمان جهانی بهداشت و همکاری همه کشورها اتفاق افتاد.

عضو هیئت امنای انستیتوپاستور ایران، واکسن‌های مجوزدار را ایمن ترین و ارزان ترین وسیله برای پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: ما بعد از انقلاب برنامه توسعه‌ای واکسیناسیون را در شهرها و روستاهای کشور پیاده سازی کردیم بطوریکه پوشش واکسیناسیون در مناطق روستایی هم اکنون نزدیک به صددرصد و حتی از شهرها هم بهتر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ویروسی به اسم آبله در دنیا وجود ندارد اظهارکرد: ریشه بیماری آبله و عامل بیماری زای آن در اصل کنده شده و ویروس آن در طبیعت وجود ندارد برعکس بیماری فلج اطفال که هنوز در افغانستان و پاکستان وجود دارد و البته در کشور ما پوشش واکسیناسیون و سطح ایمنی جامعه نسبت به آن بسیار بالاست.

ملک افضلی با اشاره به اینکه ما در حوزه تحقیقات علوم پایه و بالینی، کشور بسیار قدرتمندی هستیم گفت: ما در حال حاضر در فرهنگستان علوم پزشکی مقالات بسیار پیشرفته و قابل توجهی از محققان داریم که البته باید آن را بیشتر توسعه دهیم.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha