صدور مجوز برداشت گیاهان دارویی از مراتع استان کرمان

مسئول اداره امور مراتع منابع طبیعی استان کرمان گفت: بهره برداران دارای پروانه چرای دام می‌ توانند برای درخواست مجوز برداشت گیاهان دارویی اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد هادی عسکرنژاد با اشاره به اینکه اقتصاد خانوارهای روستایی، جوامع محلی و عشایر به مراتع استان کرمان وابسته است، گفت: مراتع استان کرمان وسعتی معادل ۶ و ۲ دهم میلیون هکتار دارد که این مراتع در واقع با وجود پوشش گیاهی خاص خودشان تامین کننده منابع غذایی رایگان برای ۷۰ درصد داروهای موجود در سطح استان است.

وی در ادامه افزود: در مبحث گیاهان دارویی و صنعتی بسیاری از رویشگاهای استان کرمان، دارای گیاهان دارویی و صنعتی خاص و منحصر به فردی است که تاثیر بسزایی در در آمد خانوارها و اقتصاد جوامع محلی دارد.

او گفت: از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی استان کرمان زیره، آلاله، آویشن، آنغوزه‌ تر و کلپوره و مهمترین آن‌ها کرفس کوهی که در ارتفاعات هزار راین وجود دارد.

مسئول اداره امور مراتع منابع طبیعی استان کرمان ابراز داشت: گیاهان دارویی و صنعتی که در مراتع استان وجود دارند و یکی از منابع مهم تامین کننده اقتصاد خانوارهای های جوامع روستایی و عشایر هستند و سهم بسیار مهمی در بحث ارزآوری کشور و سهم قابل توجهی از بازار صادرات و بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

عسکرنژاد تصریح کرد: آنغوزه تلخ و شیرین یکی از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی است که هر ساله در رویشگاهای آن‌ مورد بهره برداری دامداران و مرتعداران قرار می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس تبصره ۷ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ ها و مراتع، بهره برداری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی بایستی در قالب طرح مدون انجام شود و این طرح توسط وزارت تهیه می‌ شود و فردی که می‌خواهد بهره برداری را انجام بدهد باید مجوز لازم را از سازمان جنگل‌ ها و مراتع آبخیز داری کشور و یا ادارات کل مراتع آبخیزداری استان‌ ها داشته باشد.

 مسئول اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمان، عنوان کرد: در خصوص بهره برداری، اولویت بهره برداری با دامداران دارای پروانه چرای دام است. بهره برداری باید در قالب طرح مرتعداری تلفیقی با اولویت پروانه داران دارای پروانه چرای دام باشد.

عسکرنژاد ادامه داد: طی امسال که وضعیت بارندگی نسبت به پارسال کمی بهتر بود، رویشگاه‌ های گیاهان دارویی و صنعتی نیز از وضعیت مناسبی برای بهره برداری برخوردار هستند. طی چند سال گذشته این رویشگاه ها قرق بوده و بهره برداری از آن‌ ها انجام نشده است، ولی در ابتدای امسال کمیته فنی آبخیزداری استان طی جلسه‌ ای که با حضور اعضا برگزار شد، بحث صدور مجوز از بهره برداری محصولات فرعی و جنگلی ۱۴۰۱ را در دستور کار قرار داد و اعلام شد که در قالب طرح‌ های بهره برداران می‌ تواند ارائه دهند.

وی از مراتعداران که دارای پروانه چرای دام هستند و در امر بهره برداری فعالیت دارند تقاضا کرد، که هر چه سریعتر به منظور بهره برداری به ادارات مراتع آبخیزداری شهرستان‌ها مراجعه کنند.

 مسئول اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان کرمان، تصریح کرد: تا فرصت باقی است، افراد می‌ توانند نسبت به بهره برداری اقدام کنند که در قالب طرح تلفیقی به نمایندگی از سایر مرتعداران یکی از دامداران در مرتع مورد چرای دام درخواست بهره برداری راارائه دهد و وارد فرآیند صدور مجوز احیا شود.

عسکرنژاد از همه مرتعداران و بهره برداران درخواست کرد با توجه به حضور افراد سود جو در مراتع بحث بهره برداری غیر مجاز را در هر جای استان مشاهده کردند با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان و یا با شماره ۱۵۰۴ تماس حاصل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha