نمک، اصلی ترین عامل ابتلا به فشارخون بالاست

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: فشارخون بالا، اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است و نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون به شمار می رود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر زهرا اباصلتی  با اشاره به اینکه کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون است، عنوان کرد: مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز افزایش می دهد.

وی ادامه داد: حذف مصرف بیش از حد نمک در وعده های غذایی، اولین کار مفیدی است که باید در پیشگیری و درمان فشار خون بالا انجام داد، علاوه براین مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، منیزیم و فیبر می تواند به کنترل فشار خون کمک کنند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه میوه و سبزی ها، آجیل، دانه ها و مغزها، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ منابع خوبی از مواد غذایی مناسب برای کنترل فشار خون بالا هستند، ابراز کرد: استفاده از رژیم غذایی مناسب یکی از راه های بسیار مناسب در درمان مبتلایان به فشار خون بالا است.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا، بیماری شایعی در جوامع مختلف است که سبک زندگی افراد تاثیر مستقیمی در ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری دارد، ابراز کرد: آب میوه فواید کمتری نسبت به خود میوه دارد، زیرا فیبر میوه در آن وجود ندارد؛ همچنین آجیل، دانه ها و مغزها، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ منابع غنی از منیزیم هستند.

دکتر اباصلتی بیان کرد: پرهیز از مصرف غذاهای فست فود و کنسرو شده واستفاده از غذاهای آب پز نیز در بهبود فشار خون افراد موثر است.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه یک برنامه غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، ماهی، مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات کم چرب در بهبود فشار خون نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند، ابراز کرد: رژیم DASH (کاهش سدیم در رژیم غذایی و مصرف انواع غذاهای غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم ) می تواند فشار خون را کاهش دهد زیرا از نمک و شکر کمتری نسبت به رژیم غذایی معمول برخوردار است. بکارگیری این رژیم با کاهش مصرف دسرها، نوشیدنی های شیرین، چربی ها، گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده در برنامه غذایی روزانه شما همراه است. 

وی تاکید کرد: عدم کنترل فشار خون می تواند خطرات زیادی برای سلامتی قلب و عروق، کلیه ها و سایر اندام حیاتی بدن داشته باشد بنابراین باید نسبت به درمان به موقع آن حساس بود.

27 اردیبهشت روز جهانی فشار خون نامگذاری شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha