حریم تپه باستانی «کُنارصندل» در جیرفت مشخص شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: عرصه و حریم تپه کُنارصندل شهرستان جیرفت مشخص شده است و در فاز بعدی طراحی تپه کنار صندل به عنوان سایت موزه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی محوطه تاریخی کنار صندل جیرفت اختصاص دادیم، اما در بحث ساماندهی محوطه های تاریخی مشکل داریم و نیاز به بودجه برای این کار است.

وی با اشاره به اینکه ۶ دوره کاوش باستان شناسی در جنوب کرمان انجام شده، افزود: عرصه و حریم تپه کُنارصندل شهرستان جیرفت مشخص شده است و در فاز بعدی طراحی تپه کنار صندل به عنوان سایت موزه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان همچنین با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه میراث استان بیان کرد: ۵۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان، در قالب ۴۵ پروژه در حوزه میراث فرهنگی استان در دست اجراست.

فعالی اظهار داشت: سال گذشته ۳۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان اعتبار شامل ۸ میلیارد  و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و ۲۴ میلیارد و ۱۰۹ میلیون تومان برای حوزه میراث فرهنگی کرمان مصوب شد، که این اعتبارات به هیچ وجه کفاف این حوزه را در استان کرمان نمی دهد.

وی تصریح کرد: همچنین با مشارکت بخش خصوصی ۱۳ پروژه مرمت خانه های قدیمی با اعتبار ۱۳۶ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان در استان کرمان در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، تاکید کرد: از سال گذشته طرح های میراث فرهنگی در ردیف و حمایت منابع اعتباری معادن استان قرار گرفته که تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته که برای مرمت شرکت فرش کرمان ۵ میلیارد تومان از این منابع هزینه شده است.

فعالی تصریح کرد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ۳۵ برنامه با همکاری نهادهای دولتی، بخش خصوصی و سمن ها(سازمان های مردم نهاد) در استان اجرا می شود.

ویی بیان کرد: همایش پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث فرهنگی کرمان نیز در هفته میراث فرهنگی با برگزاری نشست های علمی و تخصصی و با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه با هدف تعیین مسیر مشخص برای انجام برنامه های حوزه میراث فرهنگی اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، ادامه داد: ۲ سال قبل موزه سیم و زر به‌ همت بخش خصوصی با حضور وزیر وقت در بازار تاریخی کرمان افتتاح شد، ولی راه‌ اندازی نشده بود که در هفته میراث فرهنگی راه‌ اندازی می‌شود و برای گردشگران که از بازار کرمان بازدید می کنند جذاب است.

فعالی با اشاره به تخصیص ۷ میلیارد تومان برای ساخت موزه جیرفت، گفت: عملیات احداث این موزه از سال ۸۸ آغاز شده است که به دلیل کمبود بودجه متوقف شد و با اصلاح طرح در ۲ فاز اجرایی می شود که فاز اول آن به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در خاتمه، خاطر نشان کرد: همچنین هتل پنج ستاره سنتی کاروانسرای وکیل کرمان نیز آماده افتتاح است که در سفر آینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره برداری می رسد.

گفتنی است؛ محوطه باستانی کنارصندل در جنوب استان کرمان قرار دارد، که از جمله کاوش های باستانی مهم کشور در حوزه جنوب استان کرمان واقع در شهرستان جیرفت در آن در حال انجام است که پس از ۱۳ سال وقفه اواخر سال ۹۹ در آنجا از سر گرفته شده بود.

محوطه کلیدی و عظیم کنارصندل از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا به شمار می رود که دارای ارزش جهانی است. پیشتر در دهه ۸۰ خورشیدی، این محوطه توسط یک تیم بین‌ المللی کاوش و در پی آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل‌ رود محرز شده بود.

بر اساس کاوش های این محوطه یافته های مهمی درحوزه تمدنی و حتی خط به دست آمده است.

حریم تپه باستانی «کُنارصندل» در جیرفت مشخص شد

حریم تپه باستانی «کُنارصندل» در جیرفت مشخص شد

حریم تپه باستانی «کُنارصندل» در جیرفت مشخص شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha