نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند نقشی مهم در توسعه اقتصاد دانش بنیان ایفا کند

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان به معنای استفاده از دانش برای تولید ثروت است، گفت: اگر دو رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان را دانش و نوآوری بدانیم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند نقشی اثرگذار در این زمینه ایفا کند.

به گزارش  گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دکتر محمدصادق خیاطیان در ادامه سفر یک روزه خود به شیراز طی سخنانی در همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها»، ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور به شرکت‌کنندگان همایش و ابراز خرسندی از حضور در این نشست که به گفته وی نقشی کلیدی در ترویج و اشاعه علم در جامعه دارد، به اهمیت کتاب و جایگاه آن در کشور پرداخت و گفت: کتاب زیربنای تمدن بشری و وسیله‌ای ارزشمند برای انتقال دانش، اشاعه بینش‌ها و ارائه مفاهیم است. امروز با وجود همه پیشرفت‌ها در عرصه تکنولوژی و اطلاع‌رسانی، کتاب همچنان از جایگاه والایی در جامعه برخوردار است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با بیان اینکه کتاب ابزاری برای توسعه مرزهای دانش است، افزود: بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند ملت‌هایی که با کتاب مانوس بوده و کتابخوانی برای آنها در اولویت است قطعاً توانسته‌اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند.

نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتابخوانی در جامعه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز کتابخانه به عنوان پیشران عرصه ترویج علم مطرح است و باید این نقش بیش از گذشته توسعه یابد. بسیاری از نوآوری‌هایی که امروز در جامعه برای ترویج و اشاعه کتابخوانی نیاز است باید از دل نهاد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی کشور استخراج شود.

خیاطیان در ادامه با تاکید بر اینکه دیگر نمی‌توان از طریق ابزارهای سنتی، مردم را به کتابخوانی دعوت کرد، گفت: امروز تکنولوژی‌های مختلفی برای تسهیل دسترسی مردم به محتوای کتاب‌ها وجود دارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند از این ظرفیت استفاده و به توسعه کتابخوانی در کشور کمک کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش نیروی انسانی متخصص در حوزه کتاب اشاره کرد و با بیان اینکه غفلت از نیروی انسانی صاحب تجربه در این حوزه می‎تواند آسیب‌زا باشد، گفت: بنده منکر استفاده از نرم‌افزار و تکنولوژی‌های جدید در توسعه و ترویج کتابخوانی نیستم اما تاکیدم بر این است که فرد کتابدار و کسی که در معرض مراجعه مخاطبان قرار می‌گیرد هم حتما نقشی موثر در اشاعه فرهنگ کتابخوانی ایفا می‌کند. بر همین اساس توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش و ارتقاء آنها حائز اهمیت است.

نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصاد دانش بنیان

خیاطیان در ادامه سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با طرح این سوال که «نهاد کتابخانه چه نقشی در حوزه دانش بنیان و به خصوص زمینه‌سازی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا می‌کند؟» گفت: اقتصاد دانش بنیان به معنای استفاده از دانش برای تولید ثروت است، لذا اگر دو رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان را دانش و نوآوری بدانیم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به طور قطع می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

وی افزود: اگر موضوع کتاب را یک امر اجتماعی و رفع نیازهای اجتماعی را یک وظیفه حاکمیتی بدانیم، آنگاه ابزارهای نوآوری می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای رفع نیازهای کشور باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: مردم همواره به کتابخوانی علاقه‌مند هستند، لذا باید ابزارهای جدید را برای پاسخ به این علاقه به کار گرفت، همچنان که اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند.

استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی در دانشگاه‌های مختلف برای تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان

خیاطیان در پایان سخنرانی خود بر ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان در امر کتابخوانی تاکید کرد و گفت: ما متاسفانه در زمینه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان عقب هستیم. چرا که امروز در حوزه تولید محتوا برای این گروه سنی و بهره‌مندی از ابزارهای جدید برای ترغیب و تشویق کودکان به کتابخوانی محتوای خوبی نداریم و عمده محتوای موجود عموما ترجمه‌ است.

وی بر استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی در دانشگاه‌های مختلف برای تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و یادآور شد: باید با استفاده از این شبکه فرآیند تولید محتوا برای این گروه سنی را دنبال کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha