هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز با "سیاساڵ" به ایستگاه پایانی رسید

هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامگاه دوشنبه با اجرای نمایش "سیاساڵ" در میان استقبال بی نظیر علاقمندان به ایستگاه پایانی خود رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از  کردستان، هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز از عصر جمعه ۲۳ اردیبشهت ماه امسال بمدت پنج روز با حضور ۱۰ گروه نمایش از شهرهای سنندج، سقز، بانه و ارومیه و همچنین سه گروه از کشورهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق و بیش از ۲۰۰ مهمان داخلی و خارجی آغاز شد.

این نمایش ها شامل "شه‌ویک له دوزه‌خدا" از اربیل و "گیژه‌ن" از کویه اقلیم کردستان و "مه‌م و زین" از باتمان ترکیه در این جشنواره شرکت کرده اند.

نمایش « سیاساڵ» به کارگردانی پرویز احمدی از سقز، نمایش « ئاژەڵ» به کارگردانی فرزاد حسن میرزایی از بانە، نمایش «هێشتا قسەکانمان تەواو نەکردوە» به کارگردانی سید فریدون احمدی و هوشیار قوامی از سنندج و نمایش « دیوار» به کارگردانی کیانوش محمدی از سقز بخشی از این آثار است.

نمایش «دورترین شاری جیهان» به کارگردانی سمانە میرزایی از ارومیە، نمایش «هاری» به کارگردانی افشین خدری کاری مشترک از سقز و سنندج و نمایش «جرات، حقیقت» به کارگردانی هادی بهرامی از بانه دیگر آثار داخل کشور است که در جشنواره حضور دارند.

"شه‌ویک له دوزه‌خدا" از اربیل و "گیژه‌ن" از کویه اقلیم کردستان و "مه‌م و زین" از باتمان ترکیه دیگر نمایش های خارجی شرکت کننده در این جشنواره هستند.

علاقمندان بی صبرانه منتظر بازشدن درب سالن نمایش بودند

جشنواره تئاتر کُردی سقز با "سیاساڵ" به ایستگاه پایانی رسید

ساعت ۲۳ شب است و ورودی اداره فرهنگ و ارشاد جای سوزن انداختن نیست و انگار طلوع صبح است و علاقمندان می خواهند با انرژی به دیدن نمایش بشینند، در این میان کودک خردسال، نوجوان، جوان و همه و هنه از هر قشر و سنی به محل برگزاری جشنواره آمده اند تا در مهمترین رویداد فرهنگی شهرشان سهیم باشند.

خیلی عجیب است، این همه عشق به تئاتر از کجا می آید؟ از چه منشا می گیرد؟ دلیل این همه عاشقی چیست؟ روزی می آید سقزی ها و تئاتر از هم جدا شوند؟ هرگز امکانش نیست.

تئاتر با سقزی ها عجین شده و مانند دو دلداده‌ای که دست در دست هم گذاشتند، باهم زندگی می کنند، بلاخره کم کم درب سالن آمفی تئاتر باز می شود و مردم بلیط به دست گرفته در صف ورود خرسند می شوند.

بلاخره بعد از کلی تاخیر، علاقمندان در سالن نمایش حاضر شدند و خود را برای دیدن نمایش آماده کردند، نمایشی که پایان ماه عسل هیفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز است.

استقبال سقزی‌ها از "سیاساڵ" در آخرین روز جشنواره 

جشنواره تئاتر کُردی سقز با "سیاساڵ" به ایستگاه پایانی رسید

این نمایش کاری از هنرمندان سقزی با نویسندگی و کارگردانی پرویز محمدی در آخرین روز از جشنواره هیفدهم در میان استقبال علاقمندان به تئاتر، روی صحنه رفت و یادگار خوبی را برای این دوره از جشنواره رقم زد.

این نمایش شرایط سخت و دشوار دانشجویانی را روایت می کند که در زمان طاغوت بر علیه حکومت شورش کردند و در ادامه داستان، مادری را نشان می دهد که چشم به راه است تا قبر پسرش را که در حیات خانه خود است به قبرستان داخل شهر ببرد و آنجا دفنش کند.

این مادر بعد از سال های زیاد متوجه می شود که قبر پسرش خالی است و هنوز نمی داند بر سر فرزندش چه آمده است، در نهایت مادر آواره و سرگردان می شود.

بعد از یک ساعت اجرا، بازیگران و عوامل اجرایی نمایش سیاسال بر روی صحنه ایستادند و در میان تشویق تماشاچیان، شور و شوق تئاتری در سالن موج می زد، بعد از تشویق تماشاچیان، بازیگران به عکس گرفتن و دریافت گل و هدیه از طرف تماشاچیان مشغول بودند، انگار با این تشویق ها خستگی چند ماهه از تن‌شان بیرون رفته و جان دوباره ای گرفتند.

هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز بعد از اجرای ۱۰ گروه شرکت کننده شامگاه دوشنبه به پایان رسید و امروز اختتامیه آن در سینمای مهر سقز با حضور مسولان کشور و استانی برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر کُردی سقز با "سیاساڵ" به ایستگاه پایانی رسید

با وجود کم و کاستی ها اما هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز دلنشین و حس و تازگی داشت و بعد از وقفه ۲ ساله بخاطر کرونا، روح تئاتر در سقز زنده شد و بار دیگر سقزی ها و تئاتر در آغوش هم قرار گرفتند و این عشق کماکان ادامه دارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha