تحقیقات در استان‌ها باید پاسخگوی نیازهای بومی باشد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحقیقات در استان‌ها باید پاسخگوی نیازهای بومی منطقه باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر یونس پناهی در اجلاس روسای دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: تمام پژوهش ها در استان ها باید در راستای رفع نیازهای بومی استان ها و مناطق باشد.
وی با اشاره به این‌که در معاونت های تحقیقاتی دانشگاه‌ها بخشی به عنوان "ترجمان دانش" ایجاد شده است، بیان داشت: همه داده های مطالعات کوهورت و رجیستری باید در اختیار بهره برداران قرار گیرد. تحقیقات پاسخگو یعنی پژوهشی که به درد همان منطقه مورد مطالعه بخورد. باید نتایج تمام کوهورت‌ها را در اختیار روسای دانشگاه‌ها و استانداران قرار دهیم تا در تصمیم سازی ها اثربخش باشد.
وی با اشاره به این که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کوهورت‌ها شده است، ادامه داد: راهکارهای کاربردی شدن پژوهش ها به معاونت های تحقیقات دانشگاه ها اعلام و آیتم‌های ارتقای آیین نامه اساتید احصاء شده و این آیین نامه در راستای کاربردی شدن پژوهش‌ها اصلاح می شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که ۷۰۰ مرکز مجوز دارند. ۲۵ شبکه تحقیقاتی مجوز دار، ۲۰۰ مرکز تحقیقات سلامت و ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه بهداشت داریم. 
در حالی که این مراکز در حوزه اقتصاد و سیاستگذاری سلامت نقش چندانی ندارند. 
دکتر پناهی ادامه داد: میانگین اقلام دارویی نسخ پزشکان ما ۵ است که این رقم در دنیا ۲ قلم است. حوزه تحقیقات باید برای رفع این معضلات راهکار بدهد. کاربردی کردن تحقیقات هم به حل این مشکلات کمک می کند هم به تولید دانش بنیان می انجامد.
دکتر پناهی ادامه داد: برای ایجاد تحول در تحقیقات نیاز به تغییر ساختار داریم. بنابراین شورای عالی تحقیقات و شورای عالی فناوری و قرارگاه دانش بنیان در وزارت بهداشت تشکیل شده که ریاست آنها با وزیر بهداشت است.
وی خواستار سهیم شدن تمام تشکل های دانشجویی در تحقیقات شد و افزود: آیین نامه حمایت از تولید و دانش بنیان ۲۲ ماده کلیدی دارد که کمک زیادی به رفع موانع خواهد کرد. این آیین نامه به دولت ارائه شده و پس از تصویب هیات وزیران ابلاغ خواهد شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha