دستیاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند

مدیر دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی در چهاردهمین جلسه شورای عالی با اشاره به اهم مشکلات جامعه دستیاری کشور گفت: دستیاران در نظام سلامت کشور مظلوم واقع شده اند در حالی که بدنه صنفی جامعه پزشکی را این گروه تشکیل می دهند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ، دکتر محمد مهدی باقریان لمراسکی در چهاردهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به این که برخی از مشکلات جامعه دستیاری از جمله کمک هزینه تحصیلی ، بیمه ها و سقف ساعات کشیک با پیگیری های متعدد مرتفع شده است؛ اظهار کرد: سایر معضلات از جمله زمان آزمون دستیاری، انصراف ها و خودکشی دستیاران و ... همچنان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به این که دستیاران در نظام سلامت مظلوم واقع شده اند؛ افزود: همه فعالان عرصه بهداشت و درمان نسبت به این موضوع اتفاق نظر دارند و علی رغم همه مشکلات ؛ جامعه دستیاری انسجام صنفی خوبی داشته و به تمام مسائل روز حوزه سلامت اشراف دارند.

وی با بیان این که صدای جامعه دستیاری در واقع شورای صنفی است ، ادامه داد: آئین نامه شورای صنفی دستخوش تغییراتی شده است و تضعیف این شورا در واقع حذف صورت مسئله است.

باقریان لمراسکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جایگاه شورای صنفی به گونه ای است که می تواند بازوی مشورتی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باشد و با  استفاده از پتانسیل های موجود تهدید ها را به فرصت تبدیل کند.

در ادامه دکتر رضا الماسی دبیر دستیاری دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی و عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به ارائه گزارشی از وضعیت دستیاران پرداخت و اذعان کرد: حدود 15 هزار دستیار تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشورمشغول به فعالیت و آموزش هستند و تا کنون حدود 20 نفر از فعالان صنفی در دفتر دستیاری سازمان نظام پزشکی پیگیری مشکلات دستیاران را انجام می دهند.

وی به بیان دستاوردهای فعالیت های صنفی دستیاران پرداخت و ادامه داد: ارتباط با مسئولین و انتقال دیدگاه ها ، بیان مشکلات و نیازهای دستیاران به مسئولین و تاثیرگذاری مثبت در تصمیم گیری ها،ایجاد حس شنیده شدن و وجود حامی در دستیاران، دو برابر شدن کمک هزینه ی دستیاران،بهبود نسبی وضعیت خوابگاه ها ،اختصاص وام دستیاری،اختصاص بیمه درمانی- بیمه مسئولیت و بیمه تکمیلی دستیاران، محاسبه ی سابقه ی کار،تعیین سقف تعداد کشیک،مدیریت فعالیت های داوطلبانه دانشجویان و دستیاران در بحران کرونا و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در خصوص جامعه دستیاری کشور بوده است.

وی با اشاره به تغییرات آئین نامه شوراهای صنفی اظهارکرد: ممنوعیت انجام فعالیت رسانه ای ،حذف امکان ارتباط میان اعضای صنف و استفاده از خرد جمعی در حل مشکلات ، کاهش شدید قدرت بیان دستیاران، حذف شورای مرکزی و امکان ارتباط با مسئولین تصمیم گیرنده ، محدود کردن ارتباطات شوراهای صنفی به معاونین دانشگاه ،حذف جایگاه دبیرکل و جایگزین شدن کمیته پیگیری امور رفاهی و همچنین ممانعت از تشکیل شوراهای هر حوزه با اجبار به مشارکت حداقل 20 درصدی اعضا، نیاز به تایید صلاحیت و وجود حسن شهرت (که کاملا سلیقه ای و نسبی است) از جمله تغییرات ایجاد شده  در آئین نامه شوراهای صنفی است.

دکتر روح الله تقوی عضو مجمع عمومی شهرستان قم و فلوشیپ کولورکتال نیز به بیان پاره ای از مشکلات فلوشیپ ها پرداخت و افزود: همکاران فلوشیپ حق هیچ نوع کار انتفاعی را ندارند و برخلاف دستیاران کمک هزینه تحصیلی و کارانه دریافت نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام کارهای درمانی و آموزشی بخش ها توسط این همکاران انجام می شود و باید توجه ویژه ای از سوی متولیان  به وضعیت آن ها معطوف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha