مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان نقش موثری دارند

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از مناطق آزاد و ویژه در مقاطعی تبدیل به جایگاهی برای واردات شدند، اظهار داشت: گزارش‌های ارائه شده نوید این را می‌دهد که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فلسفه اصلی خود یعنی تولید، اشتغال، کارآفرینی و جذب سرمایه نزدیک شده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری همزمان از ۸۲ پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی شورای عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با تشکر از تمامی دست‌اندرکاران اجرای این پروژه‌ها ابراز امیدواری کرد که این طرح‌ها و اقدامات اجرا شده در جهت تولید، اشتغال و کارآفرینی با محوریت علم و فناوری برای مردم برکات زیادی داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: فلسفه تاسیس مناطق آزاد تجاری این است که از ظرفیت‌های موجود در جهت تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی نهایت بهره گرفته شود. این هدف در برخی مقاطع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و بعضی از این مناطق تبدیل به جایگاهی برای واردات شدند در حالی که این مناطق بهترین فرصت برای صادرات هستند.
دکتر رئیسی برخورداری از استاندارد و کیفیت بالا را از ویژگی‌های ضروری محصولات تولیدی در مناطق آزاد عنوان و تاکید کرد: گزارش‌های ارائه شده نوید این را می‌دهد که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فلسفه اصلی خود یعنی تولید، اشتغال، کارآفرینی و جذب سرمایه نزدیک شده‌اند.
رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری دو شرط اساسی رشد اقتصادی هستند؛ هر اقدامی در جهت افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی باید مورد توجه مناسب قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی میدان دادن به بخش خصوصی برای حضور فعال در عرصه اقتصادی کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: حضور بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در اقتصاد از گام‌های موفقی است که باید تقویت شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه میدان دادن به بخش خصوصی از وظایف دولت است، اظهار داشت: هدایت، نظارت و حمایت سه وظیفه دولت در راستای هماهنگ‌سازی بخش خصوصی با اقتصاد است. باید به فعالیت‌های مولد در کشور میدان داد و موانع سرمایه‌گذاری در این زمینه را برطرف کرد.
دکتر رئیسی با قدردانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‌های اجرایی دخیل در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: زمینه برای سرمایه‌گذاری و فعالیتهای اقتصادی باید بیش از پیش تسهیل شود و راه اندازی سامانه جامع صدور مجوزهای کسب و کار گامی موثر در این زمینه به حساب می‌آید.
رئیس جمهور خطاب به مدیران و روسای شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصمیمات شما نباید دچار پیچیدگی‌های اداری شود. متاسفانه در برخی ادارات و سازمان‌ها شاهد گرفتاری سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به اینگونه موانع هستیم. این روند به نحوی است که هم مدیران را خسته می‌کند و هم سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کند. در مناطق آزاد نباید چنین پیچیدگی‌ها یا روندهای اداری فرسایشی را شاهد باشیم.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان نقش موثری دارند


دکتر رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده در مورد اشتغال هشت هزار نفر در طرح‌های افتتاح شده امروز گفت: در سال مزین به شعار «تولید، اشتغال‌آفرین، دانش‌بنیان» شنیدن چنین خبرهایی مایه خوشحالی است.
رئیس جمهور به ضرورت استفاده از نیروهای بومی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت مناطق آزاد عموما در نزدیکی مرزها است. در مناطق مختلف کشور نیروهای کارآمد و تحصیلکرده بسیاری داریم که می‌توان از آنها در طرح‌ها و پروژه‌ها بهره گرفت، اما اولویت‌ جذب در هر منطقه با نیروهای کارآمد و بومی باشد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اختیارات قانونی روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در کنار هر اختیار و حقی که به مدیران داده می‌شود، باید پاسخگویی نیز وجود داشته باشد و هر مدیر باید نسبت به تکالیف و وظایفی که بر عهده دارد، پاسخگو باشد.
رئیس جمهور اقدامات و طرح های اجرا شده در زمینه‌های انرژی و کشاورزی را در مناطق آزاد برای کشور ضروری دانست و تصریح کرد: عمده طرح‌های انجام شده هم مصرف داخلی دارد و هم فرصت‌های صادراتی ایجاد کرده است.
دکتر رئیسی به نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گسترش ارتباطات با همسایگان اشاره کرد و گفت: گسترش تعاملات با منطقه اوراسیا برای کشورمان جایگاه مهمی دارد، لذا اقدامات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این منطقه می‌تواند زمینه افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه را فراهم کند.
رئیس جمهور اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید با توجه به اقتضائات روز بازتعریف شود.
آیت‌الله رئیسی بر ضرورت علمی، فناوری پایه و دانش‌بنیان بودن پروژه‌های انجام شده در کشور تاکید کرد و گفت: ضمیمه کردن دانایی‌ها به توانایی‌ها می‌تواند به انجام کارهای ماندگار در کشور منجر شده و زمینه افزایش تولید و گسترش صادرات را نیز فراهم کند.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ایجاد اشتغال و افزایش صادرات منافاتی با صنعت گردشگری در این مناطق ندارد.
پیش از سخنان رئیس جمهور آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گزارشی از اقدامات این شورا در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در مناطق آزاد ۳۶ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که ۹۰ درصد آن توسط بخش خصوصی بوده است.
همچنین دکتر احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور گفت: مناطق آزاد در ماه‌های اخیر از دروازه‌های واردات به سمت سکوهای صادرات سوق یافته‌اند. این مناطق نقطه تماسی برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری خارجی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha