افتتاح موزه سیم و زر در بازار تاریخی کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از افتتاح موزه سیم و زر در حمام ظهیرالدوله واقع در بازار تاریخی کرمان، همزمان با دومین روز از هفته میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون فعالی، این طرح را از طرح های مهم تاریخی در بافت قدیم کرمان قلمداد کرد و گفت: قدمت بنای این موزه که حمام ظهیرالدوله است، به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد.

وی افزود :احیاء اولیه این بنای تاریخی به کمک بخش خصوصی و با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال، فرصت مناسبی برای افزوده شدن بنایی دیگر به بناهای تاریخی کرمان و جذب هر چه بیشتر گردشگر است.


بگفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان, تکمیل این موزه طی دو مرحله به سرانجام رسید و مرحله دوم این بنا با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی شامل کارگاهی که مراحل تولید و ساخت طلا و نقره را به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در این مراسم، با قدردانی از تلاش‌ های ودیعتی سرمایه گذار این موزه، گفت: «کاری که آقای ودیعتی اینجا انجام داد و یک بنای تاریخی که در حال نابودی بود را احیا کرد؛ می‌ تواند نمونه‌ای از یک کار موفق باشد».

فریدون فعالی با اشاره به اینکه حمایت از این سرمایه‌ گذار برای رونق‌ بخشی به این بازار را ادامه خواهند داد، اظهار کرد: طبق تعریف، موزه محلی برای نشان دادن و عرضۀ اشیای تاریخی و پژوهش و مطالعات است و کاری که در این حمام‌ موزه انجام می‌شود، از اهداف غایی موزه‌ هاست.

وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترکی بین میراث‌ فرهنگی و شهرداری کرمان خبر داد و بیان کرد: در این کارگروه می‌ خواهیم پروژه‌ های مشترکی را داشته باشیم.


ودیعتی بنیانگذار این موزه و دوستدار میراث فرهنگی، این موزه را شامل نمایش یک و نیم کیلوگرم طلا و ۷ هزار مثقال نقره ساخت دست استاد کاران قدیم کرمان اعلام کرد.


وی افزود: در غرفه های متعدد، مراحل ساخت این میزان طلا و نقره در بخشی از این موزه به نمایش گذاشته شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در افتتاحیه این موزه با بیان اینکه بنده تا حدودی در جریان پروژه‌ های مرمت و بازسازی و نوسازی بناهای تاریخی هستم و می‌دانم کار بسیار دشواری است، گفت: آقای ودیعتی حتما ناملایمات زیادی در جریان مرمت این حمام دیده‌ اند اما صبوری کرده‌اند تا کار به نتیجه رسیده است.

مصطفی آیت اللهی موسوی با قدردانی از زحمات این سرمایه گذار میراث فرهنگی، ادامه داد: کرمان به‌ دلیل وجود مزار سپهبد شهید سلیمانی به یکی از مقاصد جدی سفر تبدیل شده و به‌ عنوان شهر مقاومت برنامه‌ هایی برای آن تعریف شده است.

وی افزود: شاید یکی از استان‌ هایی باشیم که بیشترین آمار بناهای تاریخی را داریم که باید هم از لحاظ درآمد زایی و هم اینکه جزئی از فرهنگ ما هستند، به آن رسیدگی شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان سپس، در پاسخ به تقاضای ودیعتی جهت اجرای شبکۀ فاضلاب در این محدوده تاکید کرد: از همین امروز، پیگیری لازم در این خصوص را انجام خواهیم داد تا هرچه سریعتر مشکل بالا آمدن پساب حل شود.

موسوی همچنین اعلام کرد: اگر سرمایه‌ گذاری بیاید و در بناهای تاریخی کرمان سرمایه‌گذاری کند، ما حتما حمایت و همراهی خواهیم کرد.

وی افزود:قول می‌ دهم که سرمایه‌ گذاران را حمایت و کارها پیگیری کنم و حتی جلوتر از آن‌ها حرکت خواهم کرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان که پیش از این تلاش زیادی برای نجات خانۀ تاریخی لطفی انجام داده است، گفت: مرمت خانۀ لطفی را به زودی شروع می‌ کنیم. بنده بارها دربارۀ این خانه پیگیری کرده و حتی به تهران رفته‌ ام تا مجوزهای لازم اخذ شد.

موسوی دربارۀ باغ تاریخی سالار کلانتر نیز اظهار کرد: به باغ سالار کلانتر که سالها رها شده بود نیز ورود کردم و اکنون مرمت شده ولی چون متولی وقوفه فوت کرد، کار مقداری دچار مشکل شد، اما مجدد پیگیری و مسئله را حل کردیم.

افتتاح موزه سیم و زر در بازار تاریخی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha