راویان موسیقی نواحی ایران تقدیر شدند/ حمایت بخش خصوصی از موسیقی اقوام ایران

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با تقدیر از راویان و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران شامگاه ۳۰ اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره شب گذشته با حضور حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، معاون استانداری استان فارس، احمد مراتب شاگرد تاج اصفهانی، احمد صدری، صادق چراغی،رضا مهدوی،منصوره ثابت زاده،پیمان بزرگ نیا،میرعبدلله وطن دوست، دامون شش بلوکی، آرش صفری و برخی نوازندگان و خوانندگان شرکت کننده در جشنواره در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در ابتدای برنامه بعد از قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، عباس سجادی مجری برنامه با خوانش شعری از سعدی و با یادی از عثمان محمدپرست  از قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس دعوت به سخنرانی کرد.

*موسیقی اقوام نوای خوش‌الحان وحدت

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در مراسم اختتامیه ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره برای روی صحنه آوردن موسیقی مقامی نواحی ایران در اردیبهشت دل‌انگیز شیراز، تاکید کرد: شیراز بهترین جا برای گردهم آمدن گروههای موسیقی اقوام است.

قانعی در ادامه به موسیقی مناطق ایران پرداخت و ضمن اشاره به این نکته که موسیقی مناطق جزو جدایی نشدنی از هویت فرهنگی هنری ماست، افزود: هر کشوری و هر فرهنگی تلاش می‌کند این هویت را حفظ کند و آن را از گزند آسیب‌ها در امان بدارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: یکی از بهترین روش‌ها برای برگزاری رویدادهای تخصصی بویژه موسیقی همین جشنواره آیینی اقوام است؛ موسیقی که هر گوشه آن سرشار از مولفه‌های هویت‌بخش مردمان سرزمین‌ ماست.

قانعی موسیقی اقوام را موسیقی بسیار علمی و دقیق دانست که باید برای حفظ آن تلاش کرد .وی همچنین افزود: این موسیقی از دل مردم برخاسته و در بطن و تاریخ جامعه ایرانی سال‌ها جاری بوده است. شاید بشود گفت این موسیقی، موسیقی بدون مولف است. بخش‌ها و گوشه‌هایی از این موسیقی از کار کشاورزان، قالیبافان و شکارچیان و صنعت‌گران و... برخاسته و معمولا در طول تاریخ با موسیقی جامعه مسلط فاصله معنادار داشته است.

وی ادامه داد: موسیقی کردها، مازندرانی‌ها، بلوچ‌ها، قشقایی‌ها، فارس‌ها، گیلانی‌ها، ترک‌زبان‌ها، لر زبان‌ها و همه و همه رنگین‌کمانی از زیبایی و تفاوت و معنا در کنار هم در سرزمین ایران گرد آمده و نوای خوش الحان وحدت را واضح و رسا می‌نوازد. باشد که ما هم برای رونق هر چه بیشتر این هنر ایرانی تلاش کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه از استاد عثمان محمدپرست یاد کرد که  از استادان دو تار نواز خراسان و خالق ملودی گوش‌نوار نوایی و از قدما و پیشکسوتان موسیقی نواحی و اقوام کشورمان هستند و نیز از برگزارکنندگان جشنواره، دامون ششبلوکی دبیر علمی، آرش صفری دبیر اجرایی جشنواره و همکارانشان و نیز از حضار شرکت‌کننده و مهمانان مراسم اختتامیه تقدیر کرد و توضیح داد: ما هم در ارشاد سعی کردیم در وسع خودمان مشکلات را از سر راه برداریم و کمک کنیم جشنواره در شهر شیراز با بهترین کیفیت برگزار شود.

*ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره موسیقی اقوام در شهر شیراز

دامون ششبلوکی دبیر علمی این جشنواره هم ضمن تشکر از حضور میهمانان ،مدیرکل ارشاد استان  و بویژه هنرمندانی که دراین جشنواره شرکت و اجرا داشتند  در جملاتی بیان داشت: بدیهی است ساز و کار چنین جشنواره هایی،  نیازمند زیر ساخت‌های پژوهشی و تجارب گسترده در حوزه‌های مختلف است و بنده کمترین در کنار بزرگواران دراین امر و اتفاق ارزشمند،افتخار سهیم شدن را داشتم.اتفاقی که در شهر علم و ادب شیراز و سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رقم خورد  که آن را به فال نیک می گیریم ،تا شیراز، نگین فرهنگی سرزمین ایران، بتواند مرکزی باشد  تا در طول سالهای آینده هم شاهد رخدادهای اینچنینی باشیم. در اینجا لازم می دانم خدمت یکایک  اساتید و عزیزانی که از محضرشان آموختم و شاگردی کردم و کماکان نیزدر محضرشان تلمذ می کنم، عرض ادب و احترام خود را اظهار کنم. تجربه های اندکم از ابتدای جوانی از جشنواره های آیین و آواز، جشنواره های حماسی ،جشنواره‌های موسیقی نواحی و ...در محضر بزرگانی چون محمدرضا درویشی،احمد صدری و دیگر اساتید شکل گرفت .

 او ضمن تشکر از بخش رسانه و حمایتشان از فرهنگ و هنر بیان داشت: دراین جشنواره آقای قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حمایت های بسیاری داشتند حتی بیش از بضاعت این اداره کل تا این رویداد بزرگ فرهنگی به سرانجام برسد و از دیدگاه من  همه عزیزان و مردمان شهر  شیراز باید قدردان مدیران ارزشمندمان باشیم.

دبیر علمی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی در ادامه افزود: این جشنواره در طول روزهای گذشته با حضور غریب 20 گروه موسیقی از اقصی نقاط ایران بزرگ فرهنگی حضور داشتند و ما در بحث موازی کاری  با جشنواره هایی  مشابه این جشنواره تلاش کردیم، اولویت ها و تفاوت هایی دراین جشنواره قائل باشیم که یکی از این موضوعات دعوت و حضور بزرگان، اساتید و خنیاگرانی بود که به دلایل مختلف درسالهای گذشته  حضور کمتری دراین جشنواره ها داشتند.در خصوص موضوعات محتوایی جشنواره  هم به دلیل  همفکری و همدلی بین پژوهشگران منطقه و مشاوره‌هایی که بهره بردیم ،رپرتوارهای مهم هر منطقه بررسی شد تا شاهد بخش اصیل و مهمی از فرهنگ موسیقایی مناطق باشید و اصیل ترین رپرتوارها، بخصوص در بخش اجرایی، رپرتوارهایی بود  که شاید احیانا مغفول مانده اند.همچنین با همراهی دبیراجرایی این جشنواره آقای آرش صفری، بستری فراهم کردیم تا  گروه های موسیقی برای ایجاد آیین های موسیقایی در این جشنواره حضور داشته باشند .

وی ادامه داد: از نگاه من بعضا ،اجرای این آیین ها، نیازمند جشنواره های مجزا و بزرگی است و ما این فرصت را غنیمت شمردیم تا این بخش مهم از فرهنگ غنی موسیقایی ایران را خدمت مردمان عزیز شیراز ومخاطبان عزیز ارائه دهیم .

او در ادامه از احمد صدری مشاورعالی این پروژه و پژوهشگران این جشنواره  و همچنین میهمانان این مراسم ، منصوره ثابت زاده ، رضا مهدوی،  صادق چراغی و سید عباس سجادی، پیمان بزرگ نیا و زنده یاد پروین بهمنی مادرش تشکر کرد و بیان داشت: باتوجه به تعاملات انجام گرفته در بین مدیران استانی، برای ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره در شهر شیراز صحبت های شده است  تا انشاالله بتواینم با همکاری نهادها و ارگان های دولتی و خصوصی هرسال این فستیوال را درشکل گسترده تر و با بار پژوهشی بیشتر خدمت مردمان فرهنگ و ادب هنر این سرزمین ارائه کنیم.

در ادامه آرش صفری دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از گروه‌های شرکت‌کننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و معاونان، رسانه‌ها، پژوهشگران و محققان شرکت‌کننده در جشنواره، گزارشی از عملکرد اجرایی جشنواره ارائه کرد.

*رونمایی از دایره‌المعارف آواز ایرانی

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی و آبین‌های اقوام ایرانی از نخستین دایره‌المعارف آواز ایرانی که به همت استاد میرعبدالله وطن‌دوست در 13 جلد تدوین شده، رونمایی شد. این دایرة المعارف اولین دایرة المعارف جامع و فاخر در حوزه موسیقی و آواز ایرانی است که هزار گوشه آوازی از جمله نزدیک به 400 گوشه از بین رفته از زمان قاجار تاکنون را شامل می‌شود.

بهروز مبصری، پژوهشگر موسیقی درباره این دایره‌المعارف توضیح داد: این دایره‌المعارف با تلاش و سرمایه شخصی استاد وطن‌دوست گردآوری شده و 25 پژوهشگر از سراسر ایران در تدوین آن همکاری داشته‌اند. تحقیقات این دایره‌المعارف به صورت میدانی و چهره‌ به چهره انجام شده و تدوین آن ادامه خواهد داشت.

وی همچنین از تاسیس اپلیکشن ماهور خبر داد که اطلاعات مربوط به این دایره‌المعارف و نمونه‌های شنیداری آن را در دسترس هنرجویان و علاقمندان به آواز ایرانی قرار می‌دهد.

*حمایت بخش خصوصی از موسیقی اقوام ایران

در ادامه مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی ، احمد صدری، پژوهشگر موسیقی و مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این جشنواره گفت: بعد از مدت‌های طولانی این فرصت بوجود آمد تا شاهد اجراهای صحنه‌ای از اقوام مختلف ایران باشیم.چرا که رابطه تنگاتنگی مابین هنرمند و مخاطب وجود دارد و شور و نشاط دربین مردم ایجاد می کند.

او به حمایت بخش خصوصی از این جشنواره ها اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالم بخش خصوصی حامی این جشنواره بوده و اگراشتباه نکنم استان فارس، اولین استانی است که بخش خصوصی درآن همکاری داشته و این اتفاق خوب باید بتواند الگوی باشد برای سایر استانها و از این موضوع تبعیت کنند تا این جشنواره ها بتوانند تداوم پیدا کنند و در طول زمان به یک برند تبدیل  شوند و هویت پیدا کنند و بدین گونه  تبدیل به یک مقصد گردشگری هم شوند تا به لحاظ اقتصاد هنر بتواند کاملا روی پای خود بایستد.  البته دراین زمینه دستگاه های دولتی هم بستر سازی و حمایت هایی خواهند داشت. در دوره تاریخی که به سر می کنیم بخصوص در این چند دهه؛ تحول بسیاری دراین موسیقی بوجود آمده به گونه ای که در اجتماع جایگاه و مرتبه ای برای خود پیدا کرده، کما اینکه در حال حاضر شاهد انواع کتاب ها و رپرتوارهای مستقل در خصوص این ژانر از موسیقی هستیم و طبیعی است که دراین بخش اقتصاد هنر هم می بایست متناسب با شرایط زمانی روی پای خود بایستد تا هنرمندان بتوانند به لحاظ اقتصادی از اثر هنری خود معیشتشان را تامین کنند و منتظر این نباشد که دستگاه‌های دولتی منابع مالی برای آنها تزریق کند.

*تقدیر از راویان موسیقی نواحی

در پایان مراسم اختتامیه از دامون ششبلوکی پژوهشگر و دبیر علمی جشنواره،‌ غلامعلی گرگین‌پور نوازنده قشقایی، کورش اسدپور خواننده بختیاری، احسان عبدی‌پورنوازنده سرنا، کورش رضوانی‌فر خواننده کهکیلویه و بویراحمد، هادی پورعطایی نوازنده دوتار خراسان، حسین درویش خواننده بلوچی، صالح احمدپور نوازنده نی انبان و میلاد شهریاری نوازنده و سرپرست گروه قشقایی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر شد.

اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی شب گذشته با اجرای محمد شکارچی نوازنده کمانچه و خواننده در همراهی با سام ابدالی نوازنده دهل، دوتارنوازی هادی پورعطایی به یاد استاد عثمان محمدپرست ،سرنا نوازی احسان عبدی‌پور در همراهی با دهل سام ابدالی و  نیز گروه موسیقی قشقایی به سرپرستی میلاد شهریاری به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha