ریزگردهای عراق زائران ایرانی را راهی درمانگاه‌ها کرد

ایکنا نوشت:معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به وقوع طوفان‌های شن طی هفته گذشته در عراق، گفت: تعدادی از زائران که سابقه بیماری مزمن ریوی و قلبی داشتند به درمانگاه‌های ایرانی مراجعه کردند و درمان شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،حسین فضلی، معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت ، به تشریح مشکلاتی پرداخت که با وقوع طوفان‌های گرد و غبار در عراق برای زائران ایرانی پیش آمده است و گفت: کشور عراق سال‌های متمادی است که گرفتار طوفان گرد و غبار است و در سال چندین بار این پدیده در اکثر مناطق عراق ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر پنج بار طوفان ریزگرد و شن در عراق رخ داده است، گفت: دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته نیز همزمان با ایران در عراق نیز هوا به شدت آلوده شد و میزان ریزگردهای معلق در هوا افزایش یافت. این شرایط موجب شد پنج هزار نفر از مردم عراق دچار حالت خفگی شده و افرادی که مشکل ریوی و آسم دارند راهی بیمارستان‌ها شوند.

فضلی افزود: همین مسئله اکثر پروازهای تهران به نجف و بغداد و برعکس را لغو کرد و موجب شد زائران ایرانی در فرودگاه‌های ایران و عراق ساعت‌ها دچار تأخیر پروازی شوند.

وی در خصوص خدماتی که مراکز پزشکی حج و زیارت ایران در عراق در شرایط آلودگی هوا به زائران ایرانی ارائه می‌کنند، گفت: درمانگاه‌های ایران درشهرهای نجف، کربلا و کاظمین مستقر هستند. ما به صورت اکید به مدیران کاروان‌ها و سازمان حج و زیارت اعلام کرده‌ایم که زائران هنگام طوفان شن در هتل‌ها بمانند و هیچگونه تردد و زیارت دوره و... برگزار نشود.

معاون عتبات عالیات  مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: زائران عتبات عالیات هنگام مواجهه با آلودگی هوا در عراق به هیچ وجه نباید از هتل‌ها خارج شوند به ویژه مبتلایان به بیماری‌های قلبی ـ ریوی، آسم و انسداد ریوی باید بیشتر مراعات کنند.

وی ادامه داد: بیماران ریوی اگر علائمی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس سینه داشتند باید با هماهنگی مدیر کاروان به درمانگاه‌های ایرانی مراجعه کنند، این بیماران در صورت نیاز به بیمارستان‌های عراق اعزام می‌شوند.

فضلی به زائران ایرانی در عراق توصیه کرد در صورت مواجهه با طوفان‌های این کشور از مایعات، میوه، سبزیجات، شیر و لبنیات بیشتر استفاده کنند، برای پیشگیری از آسیب‌ها از تنفس عمیق در فضای آلوده خودداری کرده و به طور مرتب بینی خود را با آب و آب نمک رقیق شست‌وشو دهند و اگر لازم شد خارج از هتل باشند از ماسک m۳ و n۹۵ و ماسک سه لایه استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آلودگی هوای هفته گذشته در عراق موجب بستری شدن زائران ایرانی شد؟ گفت: طی این دو روز تعدادی از زائران که سابقه بیماری مزمن ریوی و قلبی داشتند به خصوص مبتلایان به آسم و سالمندان به درمانگاه‌های ایرانی مراجعه داشتند که بعد از دریافت اکسیژن و تجویز دارو به صورت سرپایی درمان و به هتل‌های خود بازگشتند و خوشبختانه اعزامی به بیمارستان نداشتیم.

منبع:ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha