ایران در تولید دانش رتبه نخست منطقه و شانزدهم جهان را دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ایران در تولید دانش در منطقه جایگاه مطلوبی دارد و از سال 2010 جایگاه نخست را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر یونس پناهی در گردهمایی سفرا و دیپلمات‌های کشورهای آسیایی و اروپایی که با حضور مسئولان اکو، یونسکو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و چند نهاد بین‌المللی دیگر در تالار شهید سلیمانی مجمتع شهدای سلامت مشهد، برگزار شد، با بیان اینکه کشورمان در تولید دانش جایگاه شانزدهم جهان را داراست، خاطر نشان کرد: از نظر مرجعیت علمی و ارجاع  نیز مجموعه تحقیقات ایران، در منطقه و جهان در جایگاه قبولی است و به ترتیب رتبه نخست و شانزدهم را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در گذشته تحقیقات در جمهوری اسلامی ایران، بر اساس نیازهای خود کشور و متناسب با دانشگاه های نسل یک و دو انجام می شد، تصریح کرد: درحال حاضر کشورمان در حوزه تحقیقات با توجه دانشگاه های نسل سوم علاوه بر تولید دانش و تحقیقات به دنبال تامین نیازهای اجتماعی حوزه سلامت است و در برنامه ریزی به دنبال ایجاد دانشگاه های علوم پزشکی اجتماعی هستیم که ضمن رصد نیازهای جامعه در مسیر رفع نیازهای آن اقدام نماید.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در اجرای طرح های پژوهشی و تحقیقاتی، پاسخگویی، حل مساله و نیازمحوری بودن مورد توجه قرار می گیرد، بر این اساس هر پژوهش در حوزه سلامت، باید کاربر داشته باشد .
دکتر پناهی با بیان اینکه در دوران همه گیری ویروس کرونا، شش نوع واکسن با پلتفرم های مختلف توسط دانشمندان کشورمان به مرحله تولید رسید، اظهار کرد: کرونا نشان داد که کشورهای مختلف باید در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری داشته باشند و در این زمینه لازم است، شبکه های تحقیقاتی با کشورهای مختلف ایجاد شود.
وی گفت: اگر همکاری در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا وجود نداشته باشد به طور حتم، کشورها همچنان با آن درگیر خواهند بود و بر این اساس تمامی کشورها باید در حوزه تحقیقات از ظرفیت یکدیگر استفاده نمایند تا بتوان این ویروس را مهار کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کرونا نشان داد که در عرصه سلامت و تحقیقات باید جامعه نگر باشد و کشورهای مختلف باید بتوانند از ظرفیت یکدیگر استفاده نمایند، اظهار کرد: خوشبختانه کشور ایران در زمینه آموزش و تحقیقات ظرفیت همکاری با سایر کشورها را دارد و در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای مختلف وجود دارد.
دکتر پناهی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین و توانمند ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور محسوب می شود و همواره در سیاستگذاری های کلان کشور از ظرفیت این دانشگاه به طور متعدد استفاده می شود، گفت: ارتباطی که با این دانشگاه از سوی سفرای کشورهای مختلف ایجاد شده است بسیار موثر و مهم خواهد بود و در وزارت بهداشت نیز از همه ظرفیت های کشور برای توسعه ارتباطات بین المللی در زمینه های آموزش و تحقیقات استفاده خواهد شد.
وی با اشاره فعالیت موسسه تحقیقاتی نیماد در کشور اظهار کرد: در این موسسه شرایط اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورهای علاقمند  و فعالیت پژوهشگران و صاحبنظران فراهم شده است و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شکل مناسبی از این پتانسیل استفاده می کند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  در پایان افزود: استفاده  از روش های نوین همچون سل تراپی، پزشکی بازساختی و داروهای نوترکیب مواردی است که آینده درمان را به خود اختصاص خواهند داد و کشورمان آمادگی اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورها را داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha