جهش ژنتیکی سرطان در کدام افراد باید بررسی شود؟

پژوهشگر پژوهشگاه کبد و گوارش تاکید کرد که در صورت بروز سرطان گوارش در یکی از اعضای خانواده، می‌بایست جهش ژنتیکی در سایر افراد بررسی شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر اشرف محمدخانی در مصاحبه با برنامه "روزنه" با اشاره به فزونی گرفتن سرطان روده در کشور اظهار کرد: در همه قومیت و جنسیت‌ها با سرطان رو به رو هستیم و مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

وی از افزایش سطح تشخیص سرطان در کشور خبر داد و در عین حال گفت: هنوز نمی‌توان تایید کرد که میزان سرطان در کشور افزایش یافته است.

محمدخانی همچنین به افزایش میزان جمعیت جهان اشاره کرد و افزود: سبک زندگی، چاقی و عدم تحرک از جمله عوامل موثر در بروز سرطان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عوامل محیطی نظیر چاقی و تغذیه و سیگار را در بروز سرطان در سنین بالا تاثیر گذار دانست و سرطان در سنین پایین را به دلیلِ عوامل ژنتیکی عنوان کرد.

محمدخانی  اظهار کرد: اگر در مدفوع خون وجود داشته باشد به عنوان یک زنگ خطر است ولی عوامل بالینی به مسائل گوارشی نیز باز می‌گردد و مهم ترین نسخه در این میان، کلونوسکوپی است.

وی ادامه داد: بررسی‌های ژنی نیز باید در سنین پایین صورت گیرد که ممکن است در سرطان نقش داشته باشد.

محمدخانی ، با اعلام این که نمی‌توان گفت عود کردن بیماری در سنین پایین صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اگر فردی تحت عوامل محیطی خاصی باشد، مثل عدم تحرک و چاقی در بروز سرطان تاثیر دارد و خاصه در سنین بالا ابتلا به این بیماری بیشتر است.

این پژوهشگر پژوهشگاه کبد و گوارش همچنین نسبت به بروز سرطان در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان در آن‌ها وجود دارد، هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که بروز سرطان در خانواده اتفاق می‌افتد، در همان ابتدا باید بررسی ژنتیکی صورت گیرد و چک شود و اگر جهش ژنتیکی دیده شود، افراد باید دائما زیر نظر یک متخصص گوارش باشند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha