کد خبر: 181004
۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
لیست روانشناسان مجاز «سهل‌الوصول» نیست

دبیر اجرایی انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه سایت فهرست روانشناسان معتبر برای عموم جامعه سهل‌الوصول نیست گفت: سازمان نظام روانشناسی باید لیست روانشناسان را طوری منتشر کند که مردم دسترسی راحتی داشته باشند و یا اپلیکیشن‌هایی برای آن راه‌اندازی کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، سمیه فکریان درباره فعالیت روانشناسان تقلبی گفت: حرفه مشاوره و روانشناسی در سلامت روح و روان فرد، خانواده و جامعه بسیار تأثیرگذار است و بنابراین مردم قبل از اعتماد و سپردن آینده خود به این افراد باید درمورد صلاحیت علمی و اخلاقی آن‌ها مطمئن شده باشند.

وی افزود: همان‌طور که قبل از رجوع به یک متخصص برای بیماری جسمی خود تحقیق و پرسش می‌کنیم در این مورد هم باید از صلاحیت فرد مشاور یا روانشناسی که می‌خواهیم به او مراجعه کنیم مطمئن شویم.

فکریان از ورود دیرهنگام مسئولان به این قضیه انتقاد و تأکید کرد: مسئول اصلی جلوگیری از این نوع سوءاستفاده‌ها سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. ما سال‌ها این دغدغه را مطرح کردیم که عده‌ای از این حوزه سوءاستفاده کرده و بهره می‌برند و آسیب‌های جدی به‌سلامت خانواده‌ها و جامعه می‌زنند و تأخیر مسئولان در رسیدگی به این موضوع باعث شد عده‌ای بدون هیچ تخصصی با ردیف کردن کلمات موزون و لاتین و بامهارت سخنوری خود، افرادی را دور خود جمع کنند.

دبیر اجرایی انجمن مشاوره ایران در خاتمه سخنان خود در یک برنامه رادیویی تأکید کرد: افراد باید سال‌ها در این زمینه‌ها درس‌خوانده باشند و مطالعه کرده باشند نه اینکه با خواندن چند کتاب و مقاله، اظهارنظر کنند. هر مشاوره و روانشناس باید پروانه و مجوز کار، شماره ثبت و مهر داشته باشد و حتی عضویت صرف در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم ملاک ارائه مشاوره نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha