جمع‌آوری ۷۰۰ معتاد متجاهر در گلستان/ آحاد جامعه باید پای کار مقابله با مواد مخدر بیایند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان از اثرگذاری بسیار بالای َمواد مخدر در آمار طلاق، قتل، نزاع و سایر آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: اعتیاد سرپل عمده آسیب های اجتماعی موجود در کشور است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از گرگان؛ مهدی طالبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس با تیر، تفنگ توپ و تانک با دشمن مقابله کردیم و موفق شدیم از خاک و میهن دفاع کنیم اما امروز در میدان جنگ عملیات روانی سلاح ما قلم، تفکر، همگرایی و همراهی است‌ به ویژه امروز که رهبر معظم انقلاب کلمه کلیدی "جهاد تبیین" را مطرح کردند همه ما وظیفه داریم در حوزه جهاد تبیین گام برداریم.

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) یک جهاد تبیین است مشروط به آنکه به مسئله بصیرت حسینی بپردازیم، افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا تا آخرین لحظه رسالت امر به معروف و نهی از منکر را انجام دادند، آیا امروز ما توانستیم در عملیات روانی و تنویر افکار عمومی موفق عمل کنیم؟

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان به تولید ۸۵ تا ۹۵ درصد تولید مواد مخدر دنیا توسط کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: در همسایگی ما کشوری قرار دارد که هدیه‌ای ناصواب را برای ما به ارمغان آورده و در مقابل قاچاق هدفمند و برنامه محور که به عنوان ابزار استکبار جهانی برای ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی، نیروی انسانی و چرخ های توسعه کشور برنامه‌ریزی شده آسیب‌های این بخش را دوچندان کرده است.

طالبی با بیان اینکه مواد مخدر تنها به یک نفر صدمه نمی زند، افزود: وقتی در خانواده ای یک نفر معتاد می شود تمامی اعضای خانواده زمین گیر می شوند، حوزه مواد مخدر چالش های زیادی را ایجاد کرده و اگر این معضل مدیریت شود بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

منشا ۵۵ درصد طلاق‌ها در کشور اعتیاد است

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد طلاق های کشور، ۳۵ درصد شرارت ها، ۶۵ درصد کودک آزاری ها و همسرآزاری ها، ۲۰ درصد قتل ها و ۴۰ درصد زندانیان با موضوع مواد مخدر مرتبط هستند، تصریح کرد: به صورت میانگین خانواده‌ها پنج سال بعد از آلودگی متوجه اعتیاد یکی از اعضا به مواد مخدر می شوند و این مهم نشان می‌دهد خط مقدم ورود به مسئله مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و آگاه‌سازی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان، گلستان را جزو استان های آلوده کشور در حوزه مواد مخدر دانست و افزود: استان گلستان آلودگی قابل توجهی دارد، همچنین این استان در حوزه سرقت نیز به همت مضاعفی نیاز دارد و بسیاری از سارقان از معتادان هستند که با مشارکت مسئولان استانی در این حوزه همکاری مطلوبی بین دادستانی، نیروی انتظامی و بهزیستی شکل گرفت.

هدف‌گذاری برای کادرسازی تخصصی در حوزه پیشگیری از اعتیاد/ زیرساخت‌های برای مبارزه با اعتیاد کافی نیست

طالبی با بیان اینکه معتادین ولگرد و متجاهر به سالم‌سازی ویترین اجتماعی آسیب می زنند، یادآور شد: ظرفیت گلستان برای نگهداری این دسته از معتادان ۱۰۰ نفر است اما با ورود بهزیستی و نیروی انتظامی با استفاده از کمپ های ترک اعتیاد نزدیک به ۷۰۰ معتاد متجاهر در گلستان جمع آوری شدند و بالغ بر دو ماه است که در یک مرکز نگهداری می شوند که به دنبال آن سرقت ها ۱۲ درصد در استان گلستان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در کنار شدت آسیب و میزان آلودگی باید زیرساخت ها و ظرفیت های لازم برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود، تصریح کرد: برای مقابله با اعتیاد باید آحاد مختلف جامعه به ویژه دستگاه های متولی، خیرین و مردم پای کار بیایند، این یک میدان جنگ است و وضعیت امروز نشان می‌دهد همه ما در این حوزه کوتاه کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد برش استانی در دستور کار ما قرار دارد، تاکید کرد: کادرسازی تخصصی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در گروه های هدف مختلف از جمله برنامه‌های مهم ما در سال جاری است.

طالبی با بیان اینکه شعار ما در مبارزه با مواد مخدر "همه با هم نه به اعتیاد، یاری‌گر هم باشیم" است، گفت: در حوزه عملیاتی نشست های مختلفی با جهاد دانشگاهی برگزار شد و استفاده از توان مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در دستور کار ما قرار گرفت و تلاش ما این است در حوزه دانش بنیان از ظرفیت این دستگاه استفاده کنیم.

خبرنگار: سمانه خدمتگزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha