۸ ساختمان عمومی نا ایمن در شهر کرمان وجود دارد

در پی انتشار چندین عکس از شکاف ساختمان یک پاساژ در کرمان و ادعای مخاطره‌ آمیز بودن آن سبب نگرانی و ایجاد هراس در بخشی از جامعه شد، که البته با اقدام سریع مسئولان متولی" قضایی و شهری" در بازدید میدانی از آن، همراه بود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ در پی انتشار چند عکس در فضای مجازی مبنی بر وجود چندین شکاف در پاساژ ستاره کرمان، دادستان مرکز استان، شهردار، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، سرپرست سازمان آتش‌ نشانی شهرداری، شهردار منطقه پنج و تعدادی از دیگر مدیران شهری و استانی، ظهر روز گذشته به دنبال اعلام ایجاد شکاف در ساختمان سازه مجتمع تجاری ستاره کرمان و بیم خطرساز بودن این ساختمان برای شهروندان، از این مجتمع بازدید کردند.

دادستان کرمان در جریان این بازدید با اشاره به دغدغه شهروندان درخصوص سازه این مجتمع، گفت: امروز با مسئولان متولی و کارشناسان به این مجتمع آمدیم تا از نزدیک ساختمان را بررسی کنیم و نظرات کارشناسان را بشنویم.

دادخدا سالاری افزود: در شرایط فعلی چون اظهار نظر اولیه کارشناسان مبنی بر عدم وجود اشکال در سازه است، فعالیت مجتمع ادامه پیدا می‌ کند، اما چون جان مردم در مخاطره است، کارشناسان باید نظر قطعی ادامه فعالیت یا عدم فعالیت این مجتمع را ارایه دهند.

وی تأکید کرد: باید تا ۴۸ ساعت آینده، وضعیت مخاطره‌ آمیز بودن این سازه تعیین‌ تکلیف و اعلام شود؛ اگرچه بررسی همه‌ جانبه مشکلات این ساختمان، به زمان بیشتری نیاز دارد.

دادستان کرمان همچنین در ادامه با اشاره به دغدغه شهردار کرمان مبنی بر مخاطره‌ آمیز بودن تعدادی از ساختمان‌ های عمومی شهر کرمان گفت: در این خصوص، قاضی ویژه‌ ای برای نظارت و بررسی پرونده و روند اینگونه اماکن اختصاص داده‌ ایم تا با قید اولویت این مجتمع، سایر ساختمان‌ های عمومی مخاطره‌ آمیز را نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و متولیان، بررسی و تعیین‌ تکلیف کند.

شهردار کرمان نیز با اشاره به وجود هشت ساختمان عمومی نا ایمن و مخاطره آمیز در کرمان و خبرساز شدن چند شکاف در پاساژ ستاره این شهر، گفت: وضعیت سازه مجتمع تجاری «ستاره کرمان» تا ۴۸ ساعت آینده با اعلام نظر کارشناسان تعیین‌ تکلیف و اعلام می‌ شود.

سعید شعرباف در حاشیه بازدید از پاساژ ستاره کرمان، افزود: حدود هشت ساختمان عمومی مخاطره‌آمیز در شهر کرمان وجود دارد که باید حتماً بررسی و تعیین‌ تکلیف شوند.

وی در خصوص مجتمع تجاری ستاره کرمان و نظارت نداشتن سازمان نظام مهندسی ساختمان بر ساخت این مجتمع نیز، اظهار داشت: این مجتمع از جمله ساختمان‌ های مشارکتی است که نظارت بر ساخت توسط شهرداری انجام شده است.

شهردار کرمان در عین حال، بیان کرد: البته قانون در برخی مواقع اجازه داده است، دستگاه‌ هایی مانند شهرداری که بخش نظارت فنی دارند، خودشان بر ساخت‌ و سازها نظارت کنند؛ اگرچه قطعاً بهتر و مطلوب‌ تر است که مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در این پروژه‌ ها حضور و نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه درخصوص وضعیت مجتمع تجاری ستاره کرمان باید اساتید حوزه سازه و عمران نظر دهند، تأکید کرد: اما این مجتمع از لحاظ ایمنی و آتش‌ نشانی نیز نواقصی دارد که باید برطرف شود.

سرپرست سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز در این بازدید، اظهار داشت: این مجتمع از نظر ایمنی، موارد و اشکالاتی دارد که باید رفع شود.

ابراهیم بابایی افزود: متأسفانه به لحاظ اعلام حریق و تجهیزات، امکانات و تأسیسات اطفای حریق، در این ساختمان و پارکینگ آن کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که این نواقص باید برطرف شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز که در بازدید این ساختمان مذکور حضور داشت، تصریح کرد: پس از بررسی کارشناسی و دقیق نقشه‌ های این سازه، می‌ توانیم به‌طور قطعی اظهار نظر کنیم.

عباس طوفان، خاطرنشان کرد: براساس بررسی اولیه، شکاف‌ ها ناشی از یک نشت اولیه در اثر آب‌ های سطحی است و نظر نهایی را پس از بررسی دقیق سازه و نقشه‌ ها اعلام خواهیم کرد.

دادگستری استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha