آمار رو به رشد استفاده از قلیان در کرمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان : ۱۹ درصد از مرگ های روزانه مستقیم به مصرف دخانیات ارتباط دارد و از افزایش ۴۰ درصدی استعمال قلیان در کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی در نشست خبری که به مناسبت"هفته ملی بدون دخانیات" با اشاره به مشکلات و بیماری های ناشی از مصرف قلیان، گفت : قبح مصرف قلیان در جامعه نباید شکسته شود در غیر این صورت مشکلات و بیماری های زیادی دامن افراد را می گیرد.

وی در ادامه افزود: سن تمایل به مصرف سیگار کاهش یافته و روند مصرف سیگار در استان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تقریبا ثابت بوده، امّا مصرف قلیان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که عمق فاجعه را نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دلیل مستقیم ۱۹ درصد مرگ های روزانه کشور را مربوط به استعمال قلیان و سیگار دانست و افزود: بر اساس مطالعات مصرف قلیان ناهنجاری های اجتماعی را نیز افزایش داده و در این بین کاهش سن مصرف کنندگان به کمتر از ۱۸ سال نیز هشدار دهنده است.

دکتر بارونی افزود: دلیل حدود ۶۰ هزار مرگ سالانه کشور و چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ فوت در استان کرمان مصرف دخانیات اعلام شده و یکی از دلایل مرگ بیش از هفت هزار نفر در  استان مصرف مواد مخدر است.

وی از افتتاح کلینیک تازه تاسیس ترک سیگار در کرمان خبر داد و افزود: در این کلینیک که تاکنون ۲۵۰ مراجعه کننده داشته به صورت تخصصی به موضوع ترک سیگار پرداخته می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: شعار هفته دخانیات «دخانیات تهدیدی برای سلامت و محیط زیست» است و آگاهی دادن درباره زیان های دخانیات، آموزش دادن به جامعه، مشاوره و راهنمایی به مصرف کنندگان مواد دخانی و ممانعت از مصرف مواد دخانی همچون قلیان در برخی اماکن عمومی مثل رستوران ها، را از جمله مهم ترین راه های مبارزه با مصرف دخانیات مطرح کرد.

دکتر بارونی با اشاره به ترفند صنایع دخانی برای افزایش مصرف از طریق تبلیغات در فیلم ها و فروشندگان مواد غذایی گفت: والدین باید از دوران کودکی مراقبت های لازم را بر فرزندان اعمال کنند.

وی با تاکید برعرضه نشدن مستقیم قلیان در مراکز و فروشگاهها، تصریح کرد: افراد در صورت مشاهده عرضه قلیان موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش کنند.

شایان ذکر است؛ سازمان بهداشت جهانی ۳۱ ماه می‌ را روز جهانی بدون دخانیات اعلام کرده  است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha