کد خبر: 181691
۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۸
فقر استعدادیابی و جوان‌گرایی در فوتبال ایران !

در همه کشورهای فوتبال خیز دنیا برنامه ریزی ، پرورش استعدادهای جوان ؛ پرورش مربیان جوان با اعزام به کلاس های معتبر جز ارکان اساسی و بی‌بدیل فدراسیون های فوتبال آن کشور می باشد، اما در کشور ما مثل تمامی اتفاقات دیگر سیاسی و اقتصادی همه چیز برعکس است !

در فدراسیون ما اساسا چیزی به اسم برنامه ریزی ؛ یک پدیده گمنام و نا آشنا است ! نمونه بارز آن لیگ برتر و حتی تمام لیگ های سراسری کشور است.
 لیگ برتر نماد فوتبال ایران است که ما از آن توقع پرورش استعداد برای تیم های ملی خود را داریم !
لیگی که در سالهای اخیر به ندرت و خیلی کم در آن استعدادی شکوفا می‌شود. لیگی که در آن فقط حواشی ؛ دعواهای مختلف تیم ها و بیانیه نویسی اولویت بیشتری دارد نسبت به ارائه فوتبالی با کیفیت و تماشاگر پسند!
خاطرمان هست چندین سال گذشته ما نسبت به وقت تلف کردن و فوتبال کثیف کشورهای عربی گله مند بودیم و کلی انتقاد می کردیم، اما امروز همه ی این بدی ها شده نماد لیگ برتر ما !
تیم ها حاضرند برای نتیجه گرفتن دست به هر اقدامی بزنند تا امتیاز بگیرند.
جالب است فدراسیون هم هیچ  حرکتی نمی کند و فقط نظاره گر این اقدامات است.
همان کشورهای عربی با برنامه ریزی مناسب و سرمایه گذاری اصولی و درست،  به راحتی از سد تیم های بزرگ ما رد می شوند و با تعداد گل های فراوان تیم های ما را می برند.
 تیم سپاهان که تازه بین تیم های ما باشگاه تر و با برنامه تر است ، جلوی تیم قطری با پنج گل شکست می خورد !
بهتر است از وضعیت دو تیم مطرحمان هم چیزی نگوییم تازه آنها برند فوتبال ما هستند که وضعیت شان برای همه طرفداران اظهر من الشمس است !
 تازه ما از تیم هایمان توقع قهرمانی آسیا داریم!
وضعیت مربیان فوتبال ما که بسیار وخیم تر است، کلا تعدادی مربی داریم که هر سال بین تیم ها رد و بدل می شوند، آن وقت ما توقع کار تاکتیکی از تیم ها داریم. جایی که اجازه نمی دهند یک تفکر جدید به فوتبال ایران بیاید و برانکوها و استراماچونی ها هم فقط یک جرقه هستند. تازه آنها را نیز فراری می دهند!
به راستی داریم به کجا می رویم؟ فدراسیونی که توان یک برنامه ریزی مدون برای تیم ملی فوتبال را ندارد، چگونه  از تیم توقع صعود از گروهمان در جام جهانی را داریم ؟ برنامه ریزان ما تمام کعبه آمالشان فقط صعود به جام جهانی است، چه فرقی می کند سرمربی تیممان اسکوچیچ باشد یا کیروش؟
سالهاست کارشناسان و دلسوزان خبره فوتبال ما با صدای بلند می گویند باید به   تیم های پایه توجه کرد، کجاست گوش شنوا؟
با این وضعیت فوتبال ما قطعا به قهقرا خواهد رفت و ما دلخوش به نتایج کوتاه مدت هستیم. مانند صعود به جام جهانی و فینال معجزه وار به فینال لیگ قهرمانان آسیا.
تا مادامی که به دنبال نام ها باشیم، مربیان ما جسارت میدان دادن به جوانان را نداشته باشند، هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد و لیگ برتر هر روز بی کیفیت تر از دیروز و فوتبال ایران تهی از جذابیت و نو آوری خواهد بود.

وحید فتحعلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha