گرما زدگی عارضه رایج در فصل گرما/  نوشیدن نوشابه در حال گرما زدگی اقدام نادرستی است

مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: گرما زدگی عارضه رایج در فصل گرم سال است و بیشتر با علایمی نظیر رنگ پریدگی، عرق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، جوشهای ریز گرمازدگی، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره رنگ، از دست دادن تمرکز، ادم یا تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری مشخص می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر حمیدرضا ریحانی ، با اشاره به اینکه گرمازدگی مراحل مختلفی دارد و در برخی از موارد بیمار نیازمند بستری است، گفت: مراحل استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی، سکته گرمایی از مراحل گرمازدگی هستند که هر کدام علایمی خاصی را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می کند، اما در مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمزشدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع است، بیان کرد: هنگام مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است باید اقداماتی برای تنظیم دمای بدن فرد انجام شود تا فرد دچار افت هوشیاری نشود.

دکتر ریحانی با بیان اینکه  باید فرد را به جای خنک منتقل کنید، مصدوم دراز بکشد و پاهای او را بالا بیاورید، تصریح کرد: علاوه براین بهتر است که لباس های مصدوم را درآورده، ملحفه خیس روی فرد انداخته و آب ولرم روی بیمار بپاشید؛ از همین رو حمام گرفتن  با اب ولرم برای افراد هوشیار توصیه می شود.

وی ادامه داد: برای تسریع دفع حرارت از کولر یا پنکه استفاده کنید و از قرار دادن کیسه های یخ در کشاله ران، زیر بغل، زانو، مچ دست و پا نیز می توان استفاده کرد تا دمای بدن به حالت نرمال برگردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در صورتی که فرد هوشیار باشد می توان او را تشویق کرد تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد، بیان کرد: محلولORS یا محلول آب و نمک و شکر(یک قاشق چای خوری نمک با 8 قاشق چای خوری شکر در یک لیتر آب) در این شرایط مفید است، همچنین قرار دادن حوله نم دار روی پیشانی و عضلات فرد گرما زده در بهبود حال او موثر است .

وی با تاکید براینکه اگر نشانه های گرمازدگی بهبود نیافت یا وخیم تر شد، بیمار را سریعا به مرکز درمانی منتقل کنید، گفت: مصرف شربت خاکشیر، شربت آبلیمو و دوغ تامین کننده املاح مورد نیاز بدن است ولی باید از مصرف نوشابه در شرایط گرمازدگی پرهیز کرد علاوه بر این در مسافرت ضمن همراه داشتن آب خنک چند عدد خیار و نمک به بهبود حال فرد کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha