در حوزه آب ورشکستگی وجود دارد نه بحران

رئیس شورای استان زنجان گفت : بحران را می‌توان به حالت قبل برگرداند ولی در حوزه آب نمی‌توان در نزولات آسمانی دخالت کرد فقط می‌توان درصدی را جبران کرد  که در واقع این موضوع ورشکستگی آب است که از بحران رد کرده است و جایگزین ندارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از زنجان ، اسکندر عابدینی در جلسه شورای استان زنجان با بیان اینکه  به نظر بنده در حوزه آب ورشکستگی وجود دارد نه بحران، اظهار کرد: بحران را می‌توان به حالت قبل برگرداند ولی در حوزه آب چند درصدی می‌توان به آب را چرخه برگرداند ولی نمی‌توان در نزولات آسمانی دخالت کرد که در واقع این موضوع ورشکستگی آب است که از بحران رد کرده است و جایگزین ندارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ها در حوزه کشاورزی و آب شرب مشکلاتی داریم افزود : امروزه قنات ها و چشمه هایی که وجود دارد به جرات می‌توان گفت که در سال های اخیر به علت بارش کم خشک شده است .

رئیس شورای  استان زنجان یا اشاره به اینکه در خصوص آب های زیرزمینی مشکلات داریم بیان کرد : با حفر چاه های مجاز و غیر مجاز آب های  زیرزمینی برداشت می‌شود که متأسفانه برای آینده ذخیره و پس اندازی نداریم .

عابدینی اظهار کرد: از برداشت بی رویه آب زیرزمینی  در حوزه آب که انجام می‌شود و ادامه دار باشد در چند سال بعد در روستا ها جنگ آب اتفاق می‌افتد که از الان شاهد این موضوع هستیم که اگر درست نشود در آینده نه چندان دور بصورت جدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت مصرف باید چاره اندیشی شود افزود :  درشبکه های آب رسانی از سال ۵۸ نزدیک به ۳۰ درصد آب ها در روستا ها به هدر می‌رود که باید فکر اساسی در این خصوص انجام شود .

این مسئول با بیان اینکه آب های کشاورزی ،و زیرزمینی که برداشت می‌شود تاکی باید به صورت سنتی اسفاده شود بیان کرد : اگر در حوزه آب نهاد های مختلف  به صورت اتحادی همکاری کنند  مطمئنا مشکل حل خواهد شد .

عابدینی یکی از مشکلات نشات گرفته در حوزه آب را مشکل بخش نامه ای عنوان کرد و افزود: متأسفانه  بخش نامه هایی برای کل نهادها ارسال می‌شود که موظف به اجرای بخش نامه هستند  در حالی که این بخش نامه ها در منطقه ای جوابگو و در منطقه ای جوابگو نیست  که مشکلاتی را به جود  می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه بالای ۷۰ الی ۸۰ درصد روستاها در فصل تابستان با مشکل کم آبی مواجه هستند افزود : به جرات می‌توان گفت در  روستایی روزانه فقط ۲۰ دقیقه آب دارند که یک وضعیت بحرانی است.

رئیس شورای  استان زنجان با بیان اینکه در خصوص مهاجرت معکوس باید آمار داشته باشیم افزود :  اگر ۷۰ درصد مشکلات داشته باشیم مابقی را مهاجرت معکوس باعث هستند و باعث مشکلات و گلایه مندی مردم در روستا ها شده است.

خبرنگار:زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha