افزایش سن در مردان با کاهش میزان باروری همراه است

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسائل مربوط به باروری تنها مختص به زنان نیست و در صورتی که زوجین قصد فرزندآوری دارند مردان هم باید تغییر مثبتی در سبک زندگی و روابط خود ایجاد کنند اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش سن آقایان، قدرت باروری کاسته می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد احمدیان  خاطر نشان کرد: بر اساس شواهد، افزایش سن آقایان، قدرت باروری کاسته می شود. به نحوی که زمان مورد نیاز برای بارداری همسر در مردان بالای 45 سال، 5 برابر مردان 25 ساله است. همچنین افزایش سن مردان ممکن است با افزایش مشکلات کروموزومی و شانس ابتلا به برخی بیماری های روانی و بروز ناهنجاری در فرزندان را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن نیز در کاهش میزان باروری مردان تاثیر گذار است اظهار کرد: محققان گمان می‌کنند که چربی زیاد بدن ممکن است با تغییراتی در سطح تستوسترون و سایر هورمون‌های جنسی مردانه در ارتباط باشد. بنابراین مردانی که شوق فرزند دارند باید در سبک زندگی خود تغییراتی نظیر رعایت رژیم غذایی و ورزش را  انجام دهند تا منجر به حفظ وزن مناسب شوند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ورزش و پیاده روی تند، مصرف رژیم غذایی متنوع شامل میوه و سبزیجات فراوان که منبع غنی از آنتی‌اکسیدان ،غذاهای غنی از فیبر، چربی‌های اشباع‌نشده و سالم و مقدار متوسط پروتئین بدون چربی ،مصرف مکمل ها و ویتامین ها مانند: ویتامین C، ویتامین E ، سلنیوم، روی، اسید فولیک و کلسیم می تواند در افزایش قدرت باروری در مردان اثر گذار باشد.

دکتر محمد احمدیان، مصرف سیگار را جزء موارد مضر و مستعد کننده ناباروری دانست و خاطر نشان کرد: استعمال دخانیات اثر سوء قابل توجهی روی سلامت باروری مردان دارد.  مواد شیمیایی موجود در تنباکو  موجب  کاهش تعداد اسپرم(نطفه مرد) و  کاهش حرکت و کیفیت اسپرمی میشود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:  با توجه به بررسی های انجام شده، ترک سیگار حداقل دو ماه قبل از لقاح خارج رحمی IVF احتمال موفقیت آن را افزایش می دهد. حتی اگر سیگار قبل از شروع درمان ناباروری قطع شود، ممکن است تاثیر طولانی مدت آن روی تخمدان و اسپرم تا حدی باقی بماند.

دکتر محمد احمدیان با توجه به تحقیقات انجام شده، گفت: تحقیقات نشان داده که مصرف نوشیدنی‌های الکلی در مردان می‌تواند سبب کاهش کمیت و کیفیت اسپرم شود و مصرف مواد مخدر، سبب کاهش کیفیت اسپرم می‌شود. برخی از مکمل هایی که برای بدنسازی استفاده می شود ممکن است حاوی مقادیر زیادی از هورمون های مردانه (تستوسترون و مشتقات آن) باشند. این ترکیبات روی تولید اسپرم سالم به طور قابل ملاحظه ای اثر می گذارند.

وی ادامه داد: برخی از زوجین ناباروری را موضوعی خصوصی می دانند و ترجیح می دهند که در مورد آن صحبت نکنند. باید به این نکته توجه داشت که صحبت با دوستان و یا زوجینی که ناباروری داشته اند، ممکن است به دلیل احساس مشابه با یکدیگر،  مفید باشد.

دکتر احمدیان گفت: ارتباط بین زوجین در مورد ناباروری بایستی راحت و باز باشد. بین زنان و مردان از نظر تجربه و نوع برخورد با استرس ناشی از ناباروری اختلاف وجود دارد. زنان بیشتر دوست دارند تا استرس خود را به راحتی بیان نمایند در حالی که مردان تمایل دارند که خود را مشغول نموده و احساسات خود را پنهان کنند.

دکتر محمد احمدیان، استفاده از روش های مناسب برای کاهش استرس را،از نتایج درمان های ناباروری دانست و گفت: باید به خاطر داشت نمی توان همه ی فشارهای روحی را حذف نمود، اما می توان زمانی را برای آرامش اعصاب اختصاص داد.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: افراد در هر شغل و مسئولیتی باید زمانی را برای زندگی خود اختصاص دهند. مطالعه، قدم زدن، عبادت، گوش دادن به موزیک ملایم، صحبت و تبادل پیام با دوستان از راه های دستیابی به آرامش اعصاب است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha