برخی از انواع بیماری در دام‌ ها علائم ظاهری مشخصی ندارند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، به همین دلیل ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است و فقط در مراکز بهداشتی کشتارگاه‌ ها باید ذبح دام انجام شود.

به گزارش خبرگراری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد موقری پور، گفت: گوشت دام ذبح شده باید حداقل برای ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال قرار داده شود و توصیه می‌کنیم، جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد، مصرف شود. توصیه اکید می‌شود مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند.

وی توضیح داد: افرادی که دچار علائم می‌شوند، در فاز نخست به تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پُرخونی مخاط دچار می‌شوند و در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن همچون سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی شده که در این صورت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. بیماران باید در صورت مشاهده اولین علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با تاکیر بر ضرورت ذبح دام در کشتارگاه ها، تصریح کرد: در همه کشتارگاه‌های مجاز، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند. برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.

گفتنی است؛ افراد باید حتی الامکان از گزش کنه‌ ها جلوگیری کنند، برای همین منظور در مناطقی که میزان کنه‌ ها بیشتر است، باید نسبت به سم پاشی دام‌ها و آغل‌ ها اقدام شود.

افراد باید دقت کنند که نباید کنه‌ ها را با دست له کنند و در مناطقی که کنه‌ ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌ های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند.

همچنین به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی از بین رفته، نزدیک نشده و دست نزنند.

دانشکده علوم پزشکی سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha