اعتبارات حوزه درمان ناباروری در بودجه از مسیر خود خارج شده است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اعتبارات خوبی برای درمان ناباروری تخصیص یافت، متاسفانه بودجه به ذینفعان نرسید و هزینه موارد دیگری شد که از طریق دیوان محاسبات پیگیر آن هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، فاطمه قاسم پور در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اجرایی نشدن تبصره 17 بودجه 1400 در موضوع ناباروری گفت: در مسئله مهم جمعیت و ارائه خدمات به خانواده های ایرانی برای فرزندآوری یکی از موضوعات مهم مسئله درمان ناباروری، توسعه زیرساخت ها، تجهیز مراکز و تربیت کادر موثر و یارانه درمان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: زوجین نابارور که تمایل بسیار زیادی به فرزندآوری دارند، اما هزینه درمان ناباروری در کنار رنج فرآیندهای درمان و نداشتن فرزند، باعث می شود تا ما به عنوان سیاستگذار در سیاست های جمعیت، یارانه بیمه و درمان و حمایت جدی از آنها داشته باشیم.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به اینکه در چند سال اخیر یارانه درمان ناباروری در بودجه سنواتی دیده شده اما انحراف عملکرد آن بالاست، افزود: در ابتدای مجلس یازدهم نظارت بر اجرای بودجه سال 1399 و 1400، ساماندهی بودجه هدفمند برای خانواده های نابارور مورد توجه قرار گرفت و در قانون جوانی جمعیت با همت مجلس، بیمه درمان ناباروری در کنار دیگر خدمات دیده شد.

وی عنوان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر اگرچه اعتبارات خوبی برای درمان ناباروری تخصیص یافت، متاسفانه بودجه به ذینفعان نرسید و هزینه موارد دیگری شد که از طریق دیوان محاسبات پیگیر آن هستیم و مسببین باید پاسخگو باشند.

قاسم پور با بیان اینکه در بودجه سال 1400 مجلس شورای اسلامی به منظور ساماندهی به بودجه درمان ناباروری در بند (هـ) تبصره 17، وزارت بهداشت را به تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد دانشگاهی، معاونت درمان، کمیته امداد امام خمینی (ره) و مجموعه های فعال در این زمینه دعوت کرد، گفت: هدف از تشکیل این کارگروه جامع سازی خدمات بود. یارانه ها نباید به افرادی اختصاص پیدا کند که تنها از طریق مراکز علوم پزشکی اقدام به درمان کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: براساس بند بند (هـ) تبصره 17 قانون بودجه سال 1400 مقرر بود 90 درصد یارانه درمان برای سه دوره هر کدام از زوجین نابارور و پوشش هزینه های دارویی و پاراکلینیکی و ایجاد سامانه ثبت اطلاعات اختصاص یابد، مجلس در کنار ساماندهی ها در این تبصره، 1300 میلیارد تومان برای درمان ناباروری تخصیص داد تا تنظیم گری کرده باشد و بودجه کافی برای حل مسائل این خانواده ها دراختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم تصریح کرد: علاوه بر نظام بودجه ریزی در ماده 43 قانون جوانی جمعیت درخصوص بیمه درمان ناباروری و موارد دیگر اقدامات موثری صورت گرفته است. امروز متاسفانه علی رغم تنظیم گری مجلس در بودجه 1400، انحراف هزینه کرد وجود دارد، زیرا جلسات کارگروهی که باید اقدامات لازم را انجام می داد، تشکیل نشد و وزارت بهداشت بودجه را به دانشگاه های علوم پزشکی تخصیص داد.

قاسم پور افزود: تشکیل یک قرارگاه خوب است، اما اگر اقدامات آن کام مردم را شیرین نکند، عملاً موثر نیست. پاسخ های وزیر منوط به سوال من نبود، بودجه هزینه شده، اما نباید در آن انحراف عملکرد وجود داشته باشد و تدبیر قانونگذار در قانون بودجه 1400 عملیاتی نشده، طبق بند 2 قرار بود بخشی از بودجه به سمت هزینه های دارویی و پاراکلینیکی هدایت شود و این اتفاق نیز رخ نداده، زیرا کار گروهی نکرده اید و ذینفع از طریق دستگاه های خدمت رسان خدمات دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه های عضو کارگروه به جلسات دعوت نشده اند، ادامه داد: مهمترین موضوع بند (هـ) تبصره 17 قانون بودجه 1400 ایجاد سامانه بوده است، بیمه ناباروری عملیاتی نشده، علی رغم اینکه در بند 43 قانونی جوانی جمعیت نیز آمده است؛ شورای عالی بیمه برای پایه قرار دادن بیمه درمان ناباروری تصمیم گرفته است، اما به دلیل عدم ایجاد سامانه این موضوع عملیاتی نشده و وزارت بهداشت انحراف عملکرد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص پیدا کرده، اما سامانه ای ایجاد نشده است، عنوان کرد: چرا باید امروز که 7 ماه از تصویب قانون جوانی جمعیت می گذرد، درمان ناباروری، بیمه پایه نباشد و افراد متقاضی درمان به مراکز مراجعه کنند؟ بسیاری از مجموعه ها به دلیل تجربه تلخ همکاری با بیمه ها حاضر به ارائه خدمات نیستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر مسئله جمعیت برای شما مهم بود، باید سامانه مذکور را ایجاد می کردید، گفت: بررسی ها از طریق همکاران در استان ه نشان می دهد که وحدت رویه وجود ندارد و خسارت درمان در برخی استان ها انجام می شود، نگاه 3 و نیم میلیون زوج نابارور به مجلس و دولت است. در بودجه 1401 مجدداً یک هزار و 500 میلیارد تومان برای درمان ناباروری در تبصره 14 دیده شده و وزارت بهداشت باید بتواند از 12 هزار میلیارد تومان دیده شده در تبصره 17 نیز استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تکالیف دیگری نیز در حوزه درمان ناباروری دارد که به آنها عمل نکرده، از جمله تجهیز مراکز و درمان فلوشیپ، ادامه داد: از زمان مسئولیت شما 10 ماه می گذرد و پاسخ شما برای ما قانع کننده نیست، قرارگاه تشکیل شده در کدام یک از موارد موجود در زمینه درمان ناباروری موثر بوده است؟

قاسم پور افزود: اگر این موضوع را به صحن مجلس آورده ایم دلیل آن تنظیم گری و حمایت از زوجین نابارور بوده و اگر به آن توجه نکنیم، مدیون این افراد هستیم و مشخص نیست چه زمانی می توانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم تصریح کرد: تعدادی از نمایندگان درخواست کردند به شما تذکر دهم، زیرا قرار بود تعارض منافع در وزارت بهداشت جمع شود، چه بسا بخشی از اتفاقات حوزه درمان ناباروری به تعارض منافع باز میگردد، عزل و نصب هایی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران اتفاق می افتد، در شأن وزارت بهداشت نیست و در کنار آن حمایت از پرستاران، تعرفه پرستاری و پرستاران 89 روزه ای که در دوران کرونا ارائه خدمات می کردند، باید پیگیری شود./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha