دهک‌های یک تا ۳ درآمدی آورده اولیه پرداخت نمی‌کنند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام فرآیند ثبت‌نام تا پالایش و اتصال به پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، در ابتدا آورده نیاورند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در برنامه افق در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن (آورده و نوع اجرا) به ابهامات موجود پاسخ داد و گفت:  قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند. در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

دهک‌های یک تا ۳ درآمدی آورده اولیه پرداخت نمی‌کنند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه تفاوت بین قیمت تمام شده مسکن و تسهیلات، آورده متقاضیان می‌شود، توضیح داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در ابتدا آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

کمک‌های بلاعوض صندوق ملی مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی در تولید مسکن

وی ادامه داد: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستند.

آورده اولیه سایر دهک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنند.

وی در خصوص میزان آورده متقاضیان اعلام کرد: هر چقدر قیمت تمام شده است منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود؟ 

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود. هم اکنون این افزایش قیمت بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته است.

عدم کنترل قیمت‌ها روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر می‌گذارد

اصلانی توضیح داد: چنانچه قیمت مصالح ساختمانی کنترل نشود و دستمزدها افزایش پیدا کند روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر خواهد گذاشت. نقص اولیه‌ای که به مسکن مهر گرفته می شد که واحدها فاقد کیفیت لازم هستند زیرا با قیمت ثابتی واحدهای مسکونی مهر احداث شدند در حالیکه در طرح نهضت ملی مسکن قیمت ساخت ثابت نیست بلکه قیمت تمام شده محاسبه می‌شود.

وی در خصوص اقدامات دولت و تسهیل‌گری های انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: اقداماتی که دولت در خصوص کمک به خانه‌دار کردن مردم انجام داده است این است که تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون در تهران و برخی کلانشهرها، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ میلیون در سایر شهرها و ۲۰۰ میلیون تومان در روستاها افزایش یافته است.

اصلانی در پایان گفت: مگر می شود و می توان خانه رایگان به مردم داد. اگر افرادی چنین تفکراتی دارند کاملا از شرایط اقتصاد کشور بی اطلاع هستند. متقاضیانی که می‌خواهند صاحب خانه شوند در طرح نهضت ملی مسکن طراحی شده است تا علاوه بر تسهیلات، آورده‌ای را نیز طی سه سال و در چندین مرحله به پروژه‌ها برای تکمیل آن پرداخت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha