موافقت مجلس با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن/طرح به صورت دو شوری بررسی می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن موافقت کردند که بر اساس آن طرح به صورت دو شوری مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه یک تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، کلیات این طرح را با 114 رأی موافق، 97 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 224 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

علی خضریان به عنوان پیشنهاد دهنده طرح مذکور؛ گفت: یکی از موضوعات مهمی که در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهر تهران به یک مسئله اصلی برای مردم تبدیل شده است و لازم است مجلس نسبت به آن اقدام عاجل انجام دهد، موضوع کنترل اجاره بهای مسکن است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: البته این موضوع یکی از موضوعاتی است که اگر امروز تبدیل به معضل شده است، ناشی از نساختن ها و کم کاری هایی است که طی 9 سال گذشته در حوزه انبوه سازی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است، کما اینکه وقتی وزیر راه دولت قبل مسکن مهر را مزخرف می دانست و هیچ طرحی هم به عنوان جایگزین ارائه نداد تا جایی که کشور در حوزه عرضه دچار اختلال شد، امروز حتما در حوزه تقاضا این وضعیت را مشاهده می کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که حتما باید در کنار این طرح در مجلس مورد توجه جدی قرار گیرد، عمل به وعده های دولت توسط وزارت راه و شهرسازی است، موضوعی که همچنان بعد از گذشت یک سال محقق نشده است و حتما لازم است وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران گزارش دقیقی در این حوزه ارائه دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ما در این طرح تلاش کردیم از ظرفیت سامانه املاک و اسکان استفاده کنیم، چرا که آنچه که در کنار نساختن اهمیت دارد این است که مسکنی که در کشور ساخته شده تبدیل به کالای سرمایه ای نشود، بلکه زمینه مصرف آن فراهم شود، بنابراین وقتی با 3 میلیون مسکن احتکار شده مواجهیم، یعنی دولت توانایی به میدان آوردن ظرفیت های از قبل ساخته شده را ندارد که باید این موضوع پیگیری شود.

خضریان با اشاره به یکی دیگر از مواردی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، افزود: ما با یک ظرفیت بالایی در حوزه مشاورین املاک در کشور مواجهیم که گران کننده مسکن و اجاره بها در کشور هستند، به این دلیل که سود آنها در افزایش قیمت در این حوزه قرار داده شده است، بنابراین ما در این طرح به دنبال این هستیم که این دو را مجزا کرده، به طوری که به تعداد قراردادهای نوشته شده به آنها سود تعلق گیرد، یعنی مشاورین املاک تنها در ماه به دنبال انعقاد دو قرارداد نباشند، بلکه تعداد بالای قرارداد آنها را به سود برساند، ضمن اینکه تحرک آنها را نیز افزایش دهد و تلاش کند با قیمت پایین عرضه و تقاضا را بهم متصل کند.

وی با اشاره به دیگر موضوعی که در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است، یادآور شد: سکوهایی که می توان در فضای مجازی ایجاد کرد تا در آن از ظرفیت پلتفرم جدید و شرکت های دانش بنیان استفاده شود، به گونه ای که مردم صرفاً از طریق مشاورین املاک و بنگاه های معاملات ملکی اقدام به اجاره مسکن کنند، این مبالغی که در این بخش جابجا می شود، قابل نظارت نیست که باید به نحوی رفع و رجوع شود. همچنین در این طرح مشوق هایی برای موجران منصف از قبیل ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت و کم بهره به منظور بازسازی املاک شان در نظر گرفته شده است، همچنین ظرفیت های مالیاتی برای اشخاصی که بالاتر از نرخ های معمول اقدام به اجاره دادن املاک شان می کنند، نیز در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار کرد: مجلس امکان اینکه بتوان در قانونگذاری این موضوع را تثبیت کند که صرفاً یک قیمت مشخصی برای اجاره بها تعیین شود، لذا در این طرح پیشنهاد شده است که با ابزار مالیاتی به این حوزه ورود پیدا کند.

خضریان خاطرنشان کرد: این طرح به صورت دوفوریتی ارائه شد، اما چون در کمیسیون مربوطه هنوز تکمیل نشده است، بنابراین پیشنهاد می دهیم که به صورت دوشوری مورد بررسی قرار گیرد تا بعد از اینکه در اینجا به تصویب رسید، آن را به کمیسیون ارجاع دهیم تا نهایی شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه افزود: این طرح که به صورت دوفوریتی ارائه شده بود، در جلسه گذشته رأی آورد و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد، اما چون گزارش آن در موعد مقرر نرسید، ما بنا بر تبصره ماده 161 وظیفه داشتیم در چارچوب آیین نامه داخلی مجلس، اصل این طرح را مطرح کنیم، بنابراین در این جلسه از اولین فردی که این طرح را تهیه کرده بود، دعوت شد تا توضیحاتی پیرامون آن ارائه دهد.

بنابراین گزارش در ابتدا علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح مذکور ضمن تشکر از طراحان که به فکر حل یک معضل اجتماعی و اقتصادی هستند، گفت: اگرچه طراحان نیت خیر دارند اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا مسیری که برای دسترسی به این مهم انتخاب کرده­ایم مسیر درستی است یا خیر؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار کارشناسی و تخصصی روی این طرح انجام نشده است، ادامه داد: سوال این است که چرا کمیسیون تخصصی بر روی این طرح تمرکز نکرده است بنابراین باید پرسید آیا این طرح می تواند ما را به مقصد برساند یا خیر؟

وی ادامه داد: جان این طرح ماده دوم و مخصوصا تبصره یک و دو آن است و بنابراین اگر تبصره ها را از آن حذف کنیم از این طرح دیگر چیزی باقی نمی ماند اما آیا امکان تصویب این دو تبصره در مجلس وجود دارد؟ به صراحت می گویم خیر.

سلیمی بیان کرد: ما در مجلس صرفا قدرت تصویب احکام اولیه داریم و احکام ثانویه در حیطه اختیار ولی امر است البته سران قوا به دلیل مصون بودن از طرف ولی امر می توانند به این مسئله ورود کنند بنابراین سران قوا می توانند چنین مصوبه ای داشته باشند اما مجلس نمی تواند چرا که اختیارش در حد وضع احکام اولیه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: تبصره های یک و دو طرح مذکور صراحتا مخالف اصل 44 قانون اساسی است، این طرح مصوبه سران قوا را به تاخیر انداخته و اجاره نشین ها را با مشکل بیشتری روبه رو می کند.

آصفری:باید به دنبال اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن باشیم

بنابراین گزارش در ادامه محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: سوال این است با توجه به اینکه سران قوا به اذن رهبری در مساله اجاره بها ورود کرده اند آیا مجلس نیز می تواند به این مهم ورود کند؟ اگرچه مسکن دغدغه نمایندگان است و به همین دلیل قانون جهش تولید مسکن را مصوب کردند اما باید بررسی کرد این قانون تاکنون چقدر پیشرفت کرده و اجرایی شده است؟

وی ادامه داد: چطور می توانیم موضوع مسکن را به صورت دستوری پیش ببریم به طوری که هر پاکت سیمان به 80 هزار تومان رسیده بنابراین چطور می توان مالکین را مجبور به رعایت سقف برای اجاره بها کرد و این مسئله باعث خواهد شد مالکان اصلا خانه در اختیار مستاجران قرار ندهند. بنابراین باید اجرای قانونی که مجلس تصویب کرده را با جدیت پیگیری کنیم.

آصفری با بیان اینکه چه گام هایی در راستای ایجاد سالی یک میلیون مسکن برداشته شده است، گفت: در صورت تصویب طرح مذکور کاری می کنیم که قراردادها زیرزمینی شوند و بدون هیچ نظارت و اقدامی بین موجر و مستاجر منعقد شوند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت را باید ملزم کرد قانون جهش تولید مسکن را اجرایی کند لذا بهتر است اجازه بدهیم ابتدا مصوبه سران قوا اجرا شود.

حسینی: طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی سبب می شود قیمت اجاره بها بالاتر رود

این گزارش می افزاید؛ در ادامه سید البرز حسینی نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح مذکور ، گفت: رشد 50 درصدی اجاره بها در سال 1401 نشان می دهد ما نتوانستیم بازار را در حوزه اجاره داری کنترل کنیم اما اگر 2 تبصره این طرح را از آن حذف کنیم فقط در راستای ثبت تاثیرگذار خواهد بود و نمی تواند بازار مسکن را به سرانجامی برساند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نزدیک به 32 میلیون نفر در کشور اجاره نشین هستند و وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی باید فکری برای این مهم کنند اما تشتتی در نوع نگاه به این موضوع وجود دارد.

وی افزود: مخالفت من از این بابت که موجب خواهد شد قراردادهای زیرزمینی رواج بگیرند تا موجر و مستاجر نخواهند پولی را بابت ثبت بدهند. این طرح مشخصا کمکی به سیستم اجاره داری نمی کند و با توجه به اینکه سران قوا به این موضوع ورود کرده اند از همکاران می خواهم یک تنفسی بدهند.

حسینی در پایان تاکید کرد: این قانون نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه سبب می شود قیمت ها بالاتر رود و نشود آن را کنترل کرد.

عبدالناصر درخشان در موافقت با کلیات طرح دوفوریت کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی گفت: این طرح می تواند درمانی بر آلام مردم به خصوص مستاجران باشد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس یازدهم اظهار کرد: در واقع این طرح کمک می کند نقش افراد ثالث در قراردادهای اجاره بها کم شود، زیرا نگاه کارشناسانه و مدبرانه به آن شده است.

همچنین در ادامه شهباز حسن پور بیگلری در موافقت با کلیات طرح مذکور ضمن انتقاد از دولت به دلیل اینکه باید خیلی زودتر به فکر موضوع ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی می بود، گفت: نمی توان دست روی دست گذاشت، زیرا موضوع مسکن چند بُعدی است و در تمام ابعاد زندگی مردم مانند فرهنگی، امنیتی و حتی رفاه آنها تاثیرگذار است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق قانون اساسی مسکن، شغل و رفاه مناسب حق همه ایرانیان است و اکنون باید پاسخ داده شود در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: 40 درصد از خانوارهای ایرانی مستاجر هستند و در شهرستانی مانند سیرجان املاک مسکونی برای اجاره وجود ندارد؛ این مهم در حالی است که 70 درصد درآمد مردم برای اجاره بها پرداخت می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی تلاش کنیم اجاره املاک دو ساله صورت گیرد، همچنین همانند تجربه جهانی، شرکت های بزرگ بیش از اینکه به فکر بکارگیری کارگران باشند، باید برای مسکن آنها اقدام کنند.

حسن پور بیگلری خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی باید پاسخ دهند چه میزان از تعداد 4 میلیون مسکنی که وعده آن را داده اند، عملیاتی شده است؟ از رستم قاسمی به عنوان وزیر مسکن انتظار ایفای نقش در حد رستم را داشتیم!

همچنین اقبال شاکری ضمن موافقت با کلیات طرح دوفوریت کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی گفت: امروزه خرید و اجاره مسکن مطالبه عمومی مردم در کشور است، زیرا بیش از 40 درصد مردم درگیر این امر هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اظهار کرد: طی 8 سال گذشته توسط دولت قبل این حوزه رها شد و حتی رئیس جمهور قبلی اعتراف کرد که در زمینه مسکن کوتاهی کرده است؛ بر این اساس آوار ایجاد شد و اکنون دولت در حال آواربرداری از ترک فعل دولت و وزیر گذشته است.

وی افزود: برخی به جای پرداختن به اصل موضوع طرحی را در نشست سران قوا مطرح کردند که هنوز ابلاغ نشده، بنابراین مجلس با بررسی این طرح می تواند نقطه آغازی برای این موضوع قرار دهد.

شاکری تصریح کرد: در رابطه با قانون جهش تولید مسکن باید یادآور شد بانک ها همان توطئه ای که در گذشته انجام می دادند را نسبت به ماده 4 این قانون انجام دادند تا مسئله تامین 20 درصدی هزینه ساخت از طریق فروش نفت و اموال دولتی انجام شود، لذا وزیر امور اقتصادی و دارایی که خود نیز این طرح را امضا کرده نباید اجازه دهد زمینه تزلزل آن فراهم شود. همچنین بانک ها برای پرداخت وام دیعه مسکن همراهی نکرده و درگاه خود را می بندند که این موضوع باید بررسی شود.

محمدحسین فرهنگی افزود: این طرح براساس بند 3 ماده 161 آیین نامه داخلی مجلس به این دلیل که دو فوریت آن در صحن رأی آورده بود، اما کمیسیون مربوطه در طول 3 روز کاری امکان جمع بندی طرح را نداشت، بنابراین براساس آیین نامه کلیات طرح مذکور در صحن مجلس جهت بررسی ارائه شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم ادامه داد: این طرح بعد از اینکه کلیات آن به تصویب برسد به کمیسیون عمران ارجاع می شود تا تغییرات لازم در آن اعمال شده، ضمن اینکه ایرادات مطرح شده در جریان بررسی جزئیات این طرح قابل رفع خواهد بود، ضمن اینکه کمیسیون بعد از تهیه گزارش پیرامون جزئیات این طرح آن را در اختیار نمایندگان گذاشته تا پیشنهادات خود در رابطه با آن را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: هم اکنون جامعه منتظر هستند تا ببینند آیا مجلس این اراده را دارد که همسو با سران قوا در خصوص ساماندهی این بخش تصمیم گیری کند؟ ضمن اینکه مجلس باید برای مقابله با برخی تحرکاتی که درخصوص قانون جهش تولید مسکن و حذف ماده 4 آن وجود دارد باید اقدامی انجام دهد، ضمن اینکه حتما باید سران قوا به خصوص رئیس مجلس به نمایندگی از نمایندگان عنایت ویژه ای به این بخش داشته و مانع از تخریب قانون جهش تولید مسکن شود.

فرهنگی یادآور شد: طراحان این طرح به دنبال این هستند که مانع از این شوند که در فضای مجازی معاملاتی درخصوص اجاره مسکن خارج از چارچوب مصوبه سران قوا انجام نشود و برای تحقق این امر پیگرد قانونی در نظر گرفته شود، ضمن اینکه طراحان مخالفتی با اصلاح جزئیات این طرح نداشته و با هدف ضابطه مند کردن بازار اجاره بهای مسکن این طرح را پیشنهاد دادند.

سید علی ادیانی نماینده دولت در نشست علنی امروز با اعلام موافقت دولت پیرامون کلیات این طرح افزود: دولت براساس مواد 59 و 102 قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی در این حوزه دارد، ضمن اینکه ما با کلیات این طرح موافقیم، اما جزئیات آن دارای برخی اشکالات حقوقی است که باید رفع شود. از سوی دیگر مصوبه سران قوا در این خصوص باید اجرا شود، لذا پیشنهاد می دهیم این طرح به منظور بررسی های دقیق کارشناسانه به کمیسیون عمران ارائه شود./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha