اعلام نارضایتی از پروازهای حج | ۶۰ درصد حجاج ایرانی به دو شهر مکه و مدینه انتقال یافتند

رئیس سازمان حج و زیارت، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از دست اندرکاران حج و زیارت با حضوردر دفاتر نمایندگی مراجع عظام تقلید در مدینه منوره، با نمایندگان مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ دکتر سید صادق حسینی،  حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز جمعه سوم تیرماه،با نمایندگان مراجع عظام تقلید، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی؛‌ نوری همدانی؛ جوادی آملی؛ سیستانی؛ وحید خراسانی؛ سبحانی؛ شبیری زنجانی و فیاض به صورت جداگانه دیدار و گزارشی درباره مسایل مختلف حج امسال، وضعیت زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه و خدماتی که به ضیوف الرحمن ارائه می شود به اطلاع آنان رساندند.

نمایندگان مراجع عظام تقلید نیز اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری را  برای برگزاری حج 1401 با توجه به تصمیم  دیرهنگام عربستان  و اعلام سهیمه کشورها خوب توصیف کردند و تلاش دست اندرکاران امور فرهنگی و اجرایی حج برای فراهم کردن امکانات و تسهیلات مناسب جهت حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی را قابل تقدیر دانستند.

نمایندگان بیوت مراجع که این روزها به همراه زائران ایرانی و حجاج کشورهای دیگر در مسجد النبی، قبرستان بقیع و دیگر اماکن مذهبی در مدینه منوره حضور می یابند فضای عمومی این مکان ها را مطلوب عنوان و تصریح کردند: زائران کشورمان دراین اماکن براحتی حضور می یابند و می توانند به زیارت و عبادت بپردازند.

برپایه این گزارش، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت دراین دیدارها درگفتگو با روسای دفاتر نمایندگان مراجع روند آمادگی مجموعه خود را برای اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی و فراهم کردن امکانات اسکان، نقل، تغذیه و تدارکات، هواپیمایی، بهداشت، درمان و بیمه و نحوه اجرای برنامه های عبادی، فرهنگی و اجرایی حج  امسال را تشریح کردند.

**تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج و زیارت برای برگزاری حج 1401

دکتر سید صادق حسینی  در این دیدارهای صمیمانه حج 1401 را حج استثنایی خواند و گفت: برای فراهم کردن مقدمات این سفر تلاش شبانه روزی و جهادی از سوی دست اندرکاران صورت گرفت  وبویژه در حوزه های صدور روادید و انتقال ارز شرایط دشواری را تجربه کردیم که بحمدالله کارها با لطف خداوند و همت همه دست اندرکاران انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت عادی و آرام است و نگرانی وجود ندارد، لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی زائران کشورمان در طول اقامت در کشور میزبان را ضروری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زائران از حدود 90 کشور به حج مشرف می شوند رعایت نکات موثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف و حفظ سلامت زائران ایرانی اولویت دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره افزایش هزینه های حج در بخش های مختلف توضیحاتی داد و گفت: عمده هزینه های ناگهانی حج بله واسطه افزایش مالیات بر ارزش افزوده در کشور میزبان، افزایش مواد پروتیینی و همچنین افزایش خدمات ایام تشریق از سوی کشور میزبان بوده است که سعی کردیم در این زمینه زائران هزینه های زیادی را متحمل نشوند.

وی افزود: این سازمان و بعثه مقام معظم رهبری با پیش بینی راهکارهای مختلف و بکاربستن تدابیر مناسب با دریافت کمتر از یک پنجم هزینه های افزایش یافته توسط عربستان از خود زائر، زمینه تشرف حجاج کشورمان را فراهم کردند در حالیکه زائران برخی کشورها از حضوردر حج انصراف دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گزارش کاملی در خصوص اقدامات اجرایی همانند اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و موضوعات بهداشتی و درمانی بیان کرد و گفت: سازمان تمامی تلاش خود را با وجود ضیق وقت و زمان اندک از اعلام تا برگزاری حج انجام داده است و از هیچ تلاشی برای رضایتمندی زائران دریغ نخواهد کرد حسینی همچنین تاکید کرد: عزت، کرامت، سلامت و امنیت زائران مهمترین راهبرد سازمان حج و زیارت می باشد و ما این مهم را در دستور کار خود قرار داده ایم و در راستای بهبود شرایط و رفع دغدغه ها به نظر سنجی زائران عزیز توجه داریم ؛ خوشبختانه رضایتمندی زائران در حد بالایی قرار دارد و خدا را بابت تلاش های صورت گرفته شاکر هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه به زائران توصیه کرده ایم که قوانین کشور میزبان را رعایت کنند، اظهار داشت: اگر زائری نکات بهداشتی را رعایت نکند و دیگران مبتلا شوند از نظر شرعی ضامن این مشکل است.

وی همچنین به تشرف حدود 24 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی از آغاز عملیات حج اشاره کرد و گفت: سهمیه کشورمان نزیک به  39 هزار و 600 نفر بوده که  تاکنون حدود 60 درصد این تعداد  به دو شهر مکه و مدینه انتقال یافته اند.

وی افزود: نظر سنجی های انجام شده نشان می دهد که حدود 93 درصد زائران از خدمات ارائه شده راضی هستند و عمده نارضاتی ها به موضوع پرواز باز می گردد که پیگیری ها برای حل مشکلات به طور جد ادامه دارد.

**بیانات جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی نیز در این دیدارها تصریح کرد: تلاش داریم زائران ایرانی با عزت وارد عربستان شوند و در امنیت و جوی آرام اعمال و مناسک خود را انجام داده و سربلند به میهن اسلامی بازگردند.

وی همچنین به سوال های مطرح شده درباره وضعیت مشاعر، طواف در مسجدالحرام ، موضوع حلق زائران و نحوه حضور در روضه مسجدالنبی پاسخ داد و گفت: با وجودی که عربستان تصمیم خود برای برگزاری حج را بسیار دیرتر از سنوات گذشته اعلام کرد اما با تلاش همکاران حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و همکاری دیگر دستگاهها کارها سامان مناسبی یافت و با تدابیر اندیشیده شده امیدواریم که  زائران از این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرند.

حجت الاسلام رکن الدینی با بیان اینکه به روحانیون و مدیران کاروان ها تاکید شده است که رعایت نکات بهداشتی را به زائران متذکر شوند از نمایندگان مراجع عظام درخواست کرد که درمراجعات زائران از آنها بخواهند این مهم و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند تا بتوانند بدون مشکل مناسک حج را انجام دهند.

گفتنی است در این دیدار ها از تلاش های همه دست اندرکاران در برگزاری و اعزام زائران به سرزمین وحی تشکر و قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha