ضرورت ایجاد انتخاب مطلوب در حوزه فرهنگ عمومی

حجت الاسلام عاملی گفت: حوزه فرهنگ عمومی یک عرصه در فضای دوم دارد که اهمیت آن بسیار زیاد است و باید در این حوزه کارهای زیادی صورت گیرد و ایجاد انتخاب مطلوب یکی از این کارها است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، حجت الاسلام سید رضا عاملی در نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی اسلامی استانها با بیان اینکه شکرگزاری به معنای دیدن نعمت است؛ گفت: فردی که اهل شکر نیست در عالم سیاهی زندگی می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزود:  ما یک حوزه خصوصی و یک حوزه عمومی در حوزه فرهنگ داریم که حوزه فرهنگ عمومی به دلیل اینکه افراد زیادی در آن دخیل هستند و مشترک است، اهمیت بسیار زیادی دارد. 
وی افزود: سرگرمی های زندگی ما، اوقات فراغت و .. مربوط به حوزه فرهنگ عمومی است. ما روزانه اوقات فراغت داریم که با عنصر شادی پیوند خورده و بهجت درونی انسان را باید تامین کند. گاهی اوقات فراغت به سمتی میرود که انسان را به ظاهر شاد می کند اما در دل انسان ایجاد غم می کند چون حلال نیست. 
حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه منابع اوقات فراغت ما ضعیف است و در این حوزه ضعف داریم؛ گفت: حوزه شهرسازی و معماری و زیباسازی شهر حوزه فرهنگ عمومی است اما در این خصوص مدیریت صحیحی وجود ندارد و در واقع در این حوزه معماری همگنی وجود ندارد.
وی سبک زندگی، غدا خوردن، رستوران رفتن، خرید، ورزش، مد و لباس و .. را حوزه های فرهنگ عمومی دانست و افزود: طراحی لباس یک عنصر است و باید تنوع لباس در حوزه پوششی صورت گیرد. 
وی با تاکید بر این‌ مسئله که ما اگر نپذیریم که جهان تغییر کرده نمی توانیم تغییر را درک کنیم؛ اظهار داشت: حوزه فرهنگ عمومی یک عرصه در فضای دوم دارد که اهمیت آن بسیار زیاد است و  باید در این حوزه کارهای زیادی صورت گیرد و ایجاد انتخاب مطلوب یکی از این کارها است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: امروز فضای رقابت و عرضه، جهانی شده و مردم در معرض انتخاب های متکسر قرار گرفتند که احساس پوچی به وجود می آورد لذا ما باید انتخاب مطلوب را در معرض دید مردم قرار دهیم.
وی با بیان اینکه امروز بازی به حوزه آموزش و پزشکی کشیده شده است؛ گفت: امروز فضای عمومی که فراملی شده باید انتخاب مطلوب را با قانون گذاری عرضه کند. الان فضای عمومی دوم یک عرصه متکسر است که نیازمند مقرارت است تا اگر کسی مزاحمتی در عرصه عمومی ایجاد کند که خلاف مصلحت عمومی باشد با استفاده از قانون جلو آن گرفته شود که این وظیفه حکمرانی است و مردم نیز در این خصوص ورود کنند.
حجت الاسلام عاملی با بیان اینکه هویت بسیار مهم است و دارای جنبه فردی، اجتماعی و جمعی است، گفت: جنبه فردی به معنی خودیابی است که اگر این اتفاق نیفتد فرد گرفتار افسردگی می شود.
وی با بیان اینکه جهان راهی جز بازگشت به دین و ارزشهای الهی ندارد و انتخاب هر مسیر غیر از این سرخوردگی اجتماعی خواهد داشت؛ افزود: سرمایه ایمان، سرمایه بسیار بزرگی است و یکی از وظایف حوزه فرهنگ عمومی حفظ امید ملی است.امید برای انسان موجب پویایی و حرکت می شود و چون مطلوب ایجاد می کند البته می تواند منشا ناامیدی شود.
دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به وجود پنج امید، امیدبرآورده کننده، امید مصممانه ، امید صبورانه، امید انتقادی و امید انقلابی گفت: با امید انتقادی شورای فرهنگ عمومی استان ها هدف گذاری کند و با این امید حرکت کنند و با استفاده از امید انقلابی و دگرگون ساز کنشگری فردی به وجود بیاورند که منجر به تحول اجتماعی شود. 
وی با بیان اینکه در امیدهای فردی حتما آموزش و دانش برای موفقیت؛ اهمیت دارد و این موجب پیشرفت می شود؛ افزود: ما باید خود را مرتب رشد دهیم  و این عرصه می تواند با امیدآفرینی،  امیدواقعی و جمعی داشتن، هویت شبکه جمعی ایجاد کردن موفق شود.
حجت الاسلام عاملی با تاکید بر این مسئله که شبکه جمعی کشور باید با هم کار کنند؛ گفت: شورای فرهنگ عمومی باید سند استانی را راهبری کند و دبیر شورای فرهنگ عمومی باید این امر را دنبال کند.
وی اظهار داشت: برخی از کارهایی که نمایی در حوزه فرهنگ عمومی دارد بسیار خوب است مانند سلام فرمانده و اگر سرودی برای حجاب ساخته شود که زمزه شود در حوزه فرهنگ عمومی بسیار خوب است.
دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اولین ظرفیت که حجاب می دهد مصون بودن است.، در واقع زنان تحولات اجتماعی را رقم می زنند، جنس مهربانی که زنان دارند فهم اجتماعی را بالا می برد.
وی افزود: ما در مسئله حوزه فرهنگ عمومی نباید دایره فعالیت خود را عمق دهیم باید کارها را با جزییات با دقت زیادی پیش ببریم تا رضایت عمومی برای جامعه فراهم کنیم.
وی گفت: استانها بر اساس ۵ مسئله می توانند اهدف و برنامه، اقدام و تنظیم کنند لذا استان ها بر باز طراحی مسائل اصلی تمرکز کنند.
حجت الاسلام عاملی به دیگر وظایف فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: قناعت امروز یک امر عمومی است، ایجاد فرهنگ قناعت وظیفه حوزه فرهنگ عمومی است، ما در حوزه فرهنگ عمومی گرفتار دروغ هستیم، حوزه مسئولیت اجتماعی حوزه بزرگ فرهنگ عمومی است.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) امام حکمت و تعامل و گفتگو بوده و همیشه در گفتگو با مردم بودند؛ اظهار داشت: ما چنین ظرفیتی به لحاظ دینی در کشور داریم که می توانیم از آن بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha