کتابخانه های عمومی حوزه های معروف محور هستند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه ها حوزه های معروف محور هستند، گفت: در واقع هر گونه فعالیت کتابخانه اعم از ارائه خدمات کتابخانه ای و برگزاری برنامه های فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با حضور مهدی رضایی، دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ قاسم باغبان، معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی فضای مناسبی برای رشد و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اعتقاد ما در مجموعه کتابخانه های عمومی بر این است که کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی نقش بسیار موثر و مفیدی در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر دارد به عبارتی دیگر اگر بخواهیم هر یک از معارف دینی به صورت غیر مستقیم و نامحسوس تبیین کنیم می توان از کتاب به عنوان موثرترین روش استفاده کرد.


وی با اشاره به تشکیل «طلایه داران معروف» در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، اظهار داشت: در کتابخانه های عمومی می توان با استفاده از طرح «طلایه داران دانایی» در کنار استفاده از ظرفیت «طلایه داران معروف» با رویکرد معرفی کتاب و نگاه غیرمستقیم به مسئله عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر با مشارکت و همکاری مساجد شاهد رقم خوردن اتفاقات موثر و مفیدی در این حوزه باشیم.


سبزیان اظهار امیدواری کرد برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله «سنگرکتاب»، «منبر کتاب»، «حسینیه کتاب»، نمایشگاه دائمی دفاع مقدس و ... توسط پایگاه مقاومت بسیج کتابدار شهید عباس غفرانی و شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی را باعث تحقق اهداف این واجب فراموش شده در جامعه شود.

در ادامه مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه ها حوزه های معروف محور هستند، گفت: در واقع هر گونه فعالیت کتابخانه اعم از ارائه خدمات کتابخانه ای و برگزاری برنامه های فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است.


وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر مسئله کتاب و کتابخوانی، افزود: خوشبختانه در جامعه امروز با توجه به روند رو به رشد فضای مجازی، کتاب فیزیکی توانسته است جایگاه خود را در جامعه حفظ کند. 
رضایی تصریح کرد: فعالیتهای انجام شده در عرصه کتاب باید به گونه ای باشد که به بررسی راهکارهای موثر و مفید برای هدایت مردم به سمت و سوی امر به معروف و نهی از منکر و مسئله عفاف و حجاب پرداخته شود. در واقع وظیفه اصلی کتابخانه های عمومی اثر بخشی این مسئله در جامعه است. 


وی با اشاره به چاپ کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان، این اداره کل را یکی از فعالترین ادارات در حوزه امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: امروز لازم است که شما در مجموعه کتابخانه های عمومی تمرکز بیشتری بر روی مراجعین خود داشته باشید البته این مسئله را در نظر داشته باشید که هر گونه تذکر و اطلاع رسانی باید با کمال احترام و بصورت غیر مستقیم باشد تا مراجعین دچار فضای دو قطبی نشوند. 


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی برگزاری کارگاه های آموزشی، معرفی و اهدای کتاب، نشست معرفتی در خصوص معایب بدحجابی و مزایای حجاب به همراه آسیب شناسی و ... را از جمله اقدامات موثر در این حوزه توسط کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

در پایان به صورت ویژه از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد. 

گفتنی است، از کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» به همت شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی رونمایی شد. 


شایان ذکر است، کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در چهار فصل اصل قانون هشتم، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، دستور العمل اجرایی قانون حمایت از از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضوابط تشکیل و فعالیت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر و وظایف درون سازمانی و برون سازمانی دستگاه های عضو ستاد استان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha