بلاتکلیفی 33 هزار کادر بیمارستانی فعال در زمان کرونا/نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم

در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با رئیس مجلس تاکید شد که دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۱۴ هزار میلیارد بدهی دارند و ۵ هزار میلیارد طلب واکسن سازان هنوز پرداخت نشده و تعطیلی شرکت های دارویی مشکلی جدی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز (سه شنبه، 7 تیرماه) با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به دکتر قالیباف با اشاره به اینکه مشکلات حوزه سلامت جدی است و شما نسبت به آن واقف هستید، گفت: نباید اجازه داد جامعه پزشکی ناامید شوند و از شما درخواست داریم که در نشست بعدی کمیسیون با جنابعالی، وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه  هم حضور داشته باشند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به مشکلات ایجاد شده طی یک تا دو سال گذشته در حوزه پزشکی؛ پزشکان انگیزه حضور در رشته های تخصصی و فعالیت در این حوزه  را از دست دادند و تعداد زیادی  مهاجرت کردند و این موضوع جای نگرانی دارد و نباید اجازه داد هزینه های انجام شده برای تربیت پزشک هدر برود و می طلبد کار پژوهشی انجام شود؛ متاسفانه وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی مطلوب نیست به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای پرداخت حقوق کارکنان خود باید 65 میلیارد تومان از درآمد اختصاصی خود هزینه کند؛  تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با مشکل مواجه بوده و 14 هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

وی یادآور شد: در زمان کرونا، شرکت های دانش بنیان و داروسازی را تشویق به تولید واکسن کردیم، اما متاسفانه 5 هزار میلیارد تومان طلب دارند و  علیرغم پیگیری ها هنوز پرداخت نشده است؛  مشکلات دارو و تعطیلی شرکت های دارویی مساله ای جدی است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم افزود: یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان این است که قانون برنامه و سیاست های ابلاغی اجرا نمی شود و در حالی که قرار بود 10 درصد طرح هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت تعلق بگیرد، اما این مبالغ اختصاص نیافت و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و این سازمان در اختصاص آن به وزارت بهداشت تعلل می کند.

بلاتکلیفی 33 هزار کادر بیمارستانی فعال در زمان کرونا/نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم

اورژانس کشور با کمبود آمبولانس مواجه است

شهریاری با بیان اینکه اورژانس کشور با کمبود آمبولانس مواجه است، تصریح کرد: مشکل کمبود آمبولانس، سلامت و جان مردم را در معرض خطر قرار می دهد و امیدواریم به این مهم توجه شود. همچنین قانون تعرفه گذاری پرستاری علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب هنوز به درستی اجرا نشده و پرستاران رضایتمندی ندارند؛ نارضایتی در جامعه پزشکی و پرستاری و کادر درمان زیاد است و می طلبد به این مهم توجه شود.

لزوم توجه به «تبدیل وضعیت نیروهای طرحی» که دو سال در خط مقدم مبارزه با کرونا جنگیدند

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه جایگاه تخصصی کمیسیون بهداشت باید در موضوعاتی مانند اصلاح قانون پذیرش پزشکی رعایت شود، گفت: کادر درمان در زمان کرونا با این بیماری مقابله و در برابر مشکلات و ناملایمات ایستادگی کرد و نیاز است به تبدیل وضعیت نیروهای طرحی که دو سال در خط مقدم مبارزه با کرونا جنگیدند توجه شود تا حقشان ضایع نشود.

بدنه اجرایی دولت قوی نیست

پروین صالحی مبارکه عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست با انتقاد از اینکه بدنه اجرایی دولت قوی نیست و در مقطع مدیران ارشد، میانی و پایه با مشکل مواجهیم، تصریح کرد: نبض بازار دست دولت نیست و می طلبد به تنقیح قوانین توجه داشته باشیم و همچنین کشور به خود 3 ماه تنفس دهد، زیرا همه در جریان مشکلات هستیم و باید راهکارها برای رفع مشکلات ارائه شود؛ سفرهای دولت دور تسلسل باطل است و هیچ راهکاری برای رفع مشکلات ارائه نمی شود.

مشکلات زنان و خانواده در حال افزایش است

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مشکلات زنان و خانواده در حال افزایش است، گفت: متاسفانه برخی کمیسیون ها در کار تخصصی کمیسیون بهداشت دخالت می کنند، در حالی که دود این مسئله به چشم مردم می‌رود.

بلاتکلیفی 33 هزار کادر بیمارستانی فعال در زمان کرونا/نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم

لزوم اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت

علی اصغر باقرزاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اگر قانون به درستی اجرا شود، مشکلات حل خواهد شد، گفت: متاسفانه بندهای مربوط به حوزه سلامت مانند اختصاص 10 درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در برنامه های توسعه اجرا نمی شود و در پیشنهادات بودجه ای به بسیاری از منابعی که می توانست به رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان کمک کند، توجه نشد.

وی با بیان اینکه مهاجرت پزشکان و پرستاران ناشی از تصمیمات نادرست برخی مسئولان است، افزود: چرا از ظرفیت پزشکان بیکار استفاده نمی‌شود که می خواهند تعداد جذب را افزایش دهند و پول کشور و نظام آموزشی هدر رود.

بلاتکلیفی 33 هزار کادر بیمارستانی فعال در زمان کرونا

سید محمد پاکمهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه 33 هزار کادر بیمارستانی در زمان کرونا خدمت می کردند که در حال حاضر وضعیت آنها بلاتکلیف است، گفت: این نیروها در 5 موج کرونا با جان و دل به مردم و کشور خدمت کردند، اما در حال حاضر وضعیت استخدامی آنها بلاتکلیف است، در حالی که نیاز به جذب 100 هزار پرستار داریم و می طلبد امتیازی را برای این افراد قائل شویم، وضعیت مهاجرت پزشکان و پرستاران مطلوب نیست و درست نیست که به تربیت نیروی انسانی توجه شود بدون اینکه برای ماندگاری آنها در کشور برنامه ریزی داشته باشیم؛ حدود 25 تا 30 هزار پزشک خارج از حوزه سلامت و در حوزه های دیگر مشغول هستند.

وی با انتقاد از بی توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه این سازمان حتی پولی برای اجرای پزشک خانواده هم نمی دهد.

سازمان برنامه و بودجه باید مکلف به جذب پرستاران طرحی و 98 روزه شود

سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت نیز در این نشست گفت: طرح اصلاحیه بند 3 تبصره 4 ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو، دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی یک سال است در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است و ما از هیات رئیسه مجلس درخواست کردیم که این طرح به کمیسیون بهداشت به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع داده شود  و می طلبد این موضوع هر چه سریع تر در صحن علنی بررسی شود همچنین نباید دولت در این رابطه لایحه بدهد، بلکه باید طرح مجلس پابرجا باشد، زیرا یکی از افتخارات مجلس یازدهم است.

وی ادامه داد:  می توان در مذاکرات برجام در  حوزه تامین تجهیزات و دارو اتفاقات خوبی را رقم بزنیم ؛ متاسفانه سازمان تعزیرات نه تنها در بخش نظارت بر قیمت دارو بلکه بر تمامی اقلام نظارت مناسب را ندارد همچنین می طلبد در مورد پرستاران طرحی و 98 روزه، سازمان برنامه و بودجه را مکلف کنیم که در مورد جذب آنها به نتیجه برسد.

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست با تاکید بر اینکه مشکلات موجود حوزه بهداشت و درمان به دلیل عدم اجرای قانون است، گفت: اگر این قوانین نیاز به اصلاح دارند باید کارشناسان این حوزه چاره یابی کنند و دیگران نباید به این حوزه وارد شوند.

عبدالحسین روح الامینی با انتقاد از ورود برخی کمیسیون های غیرتخصصی به مباحث تخصصی و حوزه بهداشت و درمان خطاب به رئیس مجلس گفت: متاسفانه وزارت بهداشت دچار رخوت و بیخیالی نسبت به مسائل شده است.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست با انتقاد از عدم هماهنگی میان مدیران، ناکارآمدی و سرگردانی برخی مسئولان و همچنین تداخل وظایف کمیسیون ها تصریح کرد: امروز بهترین مدیران کشور به گوشه ای رانده شده اند، زیرا در دولت گذشته مشغول بودند؛ نتیجه مذاکرات برجام مبهم است و انگار دستی در کار است که برای مردم مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: می طلبد به کار کارشناسی اعتقاد داشته باشیم و کارشناسان را به دور از جناح های سیاسی بکارگیری کنیم.

بلاتکلیفی 33 هزار کادر بیمارستانی فعال در زمان کرونا/نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم

محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه نظام دارو مشکل اساسی داریم، گفت: حذف ارز ترجیحی صورت نگرفته و باعث شده تولید دارو برای کارخانجات به صرفه نباشد و شاهد نابسامانی ها در حوزه دارو باشیم؛ بهتر بود دولت جراحی اقتصادی را در حوزه دارو هم اعمال می کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه حوزه بهداشت با بی مهری مواجه است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای پرداخت حقوق خرداد 65 میلیارد تومان کسری بودجه دارد و به صورت روزانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان زیان می دهد و بهتر بود در این نشست وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشته باشند.

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه توانمند کردن نیروی انسانی شرط اول توسعه است، گفت: با ایجاد سیستم شبکه مسیر خوبی را در کشور طی کردیم و اگر در دوران کرونا و واکسیناسیون رکورد شکستیم، به دلیل وجود سربازان نامحسوس در محیط روستا بود و وظیفه ما سیاستگذاران این است که حوزه بهداشت را فراموش نکنیم و می طلبد طرح موجود در کمیسیون آموزش به کمیسیون بهداشت بازگردد. اگر سیاست های تشویقی جمعیت اجرا نشود، در مورد جمعیت با مشکل مواجه می شویم .

هلال احمر 20 هزار نیروی امدادگر دارد که 10 تا 20 سال است به صورت شیفتی کار می کنند

رضا آریان پور عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با بیان اینکه هلال احمر 20 هزار نیروی امدادگر دارد که 10 تا 20 سال است که بدون بیمه و مزایا به صورت شیفتی کار می کنند، گفت: رئیس هلال احمر به دنبال ردیفی برای تعیین تکلیف وضعیت آنهاست و نیاز است مجلس نیز در این موضوع آنها را یاری کند.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: اگر ما در مورد حوزه بهداشت در صحن علنی حرفی می زنیم، برخی می گویند پزشکان دنبال منافع خود هستند، بنابراین می طلبد مطالبات ما را در مجلس مطرح کنید تا نگویند ما دنبال تعارض منافع هستیم؛ همچنین باید به اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت توجه شود و مشکل کمبود آمبولانس نیز حل شود.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع سلامت، موضوع بنیادین جوامع است، گفت: تاکید داشتیم که برای حذف ارز ترجیحی باید زیرساخت ها فراهم  شود و می طلبد این موضوع و   سامانه رفاه ایرانیان  و بیمه 6 میلیون نفر رصد شود.

نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم

وی با بیان اینکه نیازمند انقلاب سوم در حوزه سلامت کشور هستیم خطاب به رئیس مجلس افزود: اصول 6 گانه ای که در طب سنتی آمده است، در نظام سلامت مورد توجه قرار نگرفته است؛ شما در حوزه سلامت الکترونیک تلاش زیادی کرده و ما را حمایت کردید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: انتظار می رود ستاد ملی کرونا با اتمام این بیماری منحل و ستاد ملی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده تشکیل شود. همچنین می طلبد کمیسیون ها به وظایف کمیسیون های دیگر ورود نکنند.

مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت توجه به کادر درمان و خانواده سلامت گفت: 80 درصد بستری ها در بیمارستان های دولتی صورت می گیرد و بار سلامت روی دوش آنها علی رغم تمام خستگی ها و کمبود دارو است و نیاز است به کادر سلامت توجه شود./

پایان پیام

منبع:خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha