بهترین برنامه مدیریت مصرف برق صنایع به اجرا درآمده است

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: امسال و برای کوتاه مدت بهترین برنامه مدیریت خاموشی‌ها در حوزه صنایع و سایر بخش‌ها تهیه و اجرایی شده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،مصطفی طاهری با اشاره به ضرورت همراهی صنایع با برنامه‌های دولت به منظور مدیریت خاموشی‌ها و ضرورت مدیریت مصرف در سطح همه دستگاه‌ها، افزود: ما برای تامین برق باید دو مسیر "تولید" و "مدیریت مصرف" که هر دو حوزه برای ما حائز اهمیت است را در کشور طی کنیم.

وی ادامه داد: در بحث تولید، به‌رغم اینکه در برنامه ششم توسعه گام‌های افزایش تولید تعیین شده، آنطور که باید تحقق پیدا نکرده است. دلیل عمده هم این بوده است که حمایت‌های لازم از بخش خصوصی برای تولید برق صورت نگرفته و از گذشته در برابر بخش زیادی از برقی که از بخش خصوصی خریداری شده، بدهکاری وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس درعین حال افزود: راه حل دوم در حال حاضر کاهش مصرف است، حتی زمانی که تولید برق ما افزایش یافت، مدیریت مصرف بازهم حائز اهمیت است. گازی که به نیروگاه‌ها برای تولید برق داده می‌شود 10 درصد قیمت جهانی است و ما هرچقدر بتوانیم مصرف برق خود را مدیریت کنیم، می‌توانیم گاز را با 10 برابر قیمتی که به نیروگاه‌ها می‌دهیم صادر کنیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت طی سال جاری برای مدیریت مصرف در چند حوزه برنامه‌ریزی داشته است و از نظر بنده برنامه امسال با سالیان قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

طاهری با تاکید بر اینکه بر اساس این برنامه، برق صنایع کوچک کلا قطع نخواهد شد، ادامه داد: 450 واحد تولیدی بزرگ برای مدیریت مصرف در نظر گرفته شده‌اند و به شهرک‌های صنعتی هم اعلام شده است که در هفته یک روز از ساعت 11 صبح تا 23:30 قطعی برق دارند. انتخاب این روز نیز به این صنایع سپرده شده است. در کل تابستان شاید کلا 10 روز این اتفاق بیافتد.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیز اتفاقی که باید بیافتد استفاده بهینه از آب است. با استفاده از روش‌های نوین، باید مصرف آب در حوزه کشاورزی نیز بهینه‌سازی شود.

رئیس کمیسیون صنایع تاکید کرد: در کوتاه‌مدت، برای امسال نمی‌توانستیم برای مدیریت خاموشی‌ها بهتر از این برنامه‌ریزی انجام دهیم. کمیسیون صنایع نیز چندپارامتر را پیشنهاداتی داد، مثلا در یک صنعت 10 هزار نفر کار می‌کنند و در یک صنعت 10 نفر کار می‌کنند، اما هر دو به یک اندازه برق مصرف می‌کنند، بهتر است خاموشی حوزه‌ای که 10 نفر در آن کار می‌کنند بیشتر از حوزه‌ای باشد که 10 هزار نفر در آن کار می‌کنند.

وی افزود: کمیسیون این پیشنهادات را ارائه کرده تا برنامه‌ریزی در سال‌های آتی هوشمندانه‌تر باشد. مدیریت مصرف در تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز حائز اهمیت است و وزارت نیرو به بخش‌های پرمصرف نیز تذکر می‌دهد، اما راهکار نهایی این نیست و نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha