پایداری شبکه در اوج مصرف برق کشور چگونه حفظ شد؟

به دنبال افزایش شدید دما رکورد تاریخی مصرف برق کشور آن‌هم در روزهای آغازین تابستان شکسته شد؛ رکوردی که البته با مدیریت بار مصرف برق همراه بود و به همین دلیل نه تنها به پایداری شبکه برق سراسری آسیبی وارد نشد، بلکه برق بخش خانگی نیز با حداکثر ظرفیت تأمین شد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از وزارت نیرو، بر اساس آخرین خبرهای دریافتی روز شنبه مورخ ۱۱ تیرماه میزان مصرف برق کشور به رقم ۶۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات رسید و بر این اساس رکورد تاریخی میزان مصرف برق کشور که پیش از این و در سال گذشته در مرداد ماه با عدد مصرفی ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات به ثبت رسیده بود، شکسته شد.

شکسته شدن رکورد مصرف برق کشور در حالی امسال و در روزهای آغازین فصل تابستان رقم خورد که از آنسو و بر خلاف سال گذشته شاهد خاموشی‌های گسترده و ناگهانی نبودیم و به دیگر سخن پایداری شبکه برق کشور حفظ شد.
اتفاقی که حاصل ماه‌ها و ساعت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی مدیران صنعت برق در حوزه‌های مختلف و نیز مشارکت بخش‌های مختلف مصرفی به‌ویژه مشترکان خانگی بود و انتظار می‌رود تا پایان فصل گرم سال، در نتیجه همین تلاش‌ها و البته مشارکت همه بخش‌ها پایداری شبکه برق کشور حفظ شود.
بررسی‌ها نشان می دهد در طول روزهای گذشته و در ساعات اوج بار مصرف برق، چیزی حدود ۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفته است که سهم بخش اداری ۱۸۰۰ مگاوات، کشاورزی ۵۰۰ مگاوات و صنایع ۵۸۰۰ مگاوات در آن بوده است.
این اتفاق در حالی رقم خورد که در سال گذشته رکورد بیشترین مصرف برق به ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات رسیده بود و همین مسئله سبب شد تا به منظور تراز کردن میزان تولید با میزان مصرف، نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات آن هم بدون برنامه‌ریزی قبلی با خاموشی در بخش‌های مختلف اعمال شود؛ خاموشی‌هایی که به واسطه ناگهانی بودن منجر به تحمیل خسارت‌های زیادی به‌ویژه در بخش صنایع شد.
اطلاعات بیشتر در این باره حکایت از آن دارد که علی‌رغم شکسته شدن رکورد مصرف برق آن هم بدون خاموشی‌های گسترده، صنعت برق کشور در آستانه سقف تأمین قرار دارد که این مهم همکاری و تعامل همه بخش‌ها برای عبور بدون خاموشی از شرایط کنونی را می‌طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha