ارائه خدمات به بیش از یک میلیون و 500 هزار گردشگر سلامت

رییس دبیرخانه گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: ایران در حوزه گردشگری سلامت با ۴۴.۳۸ امتیاز در جایگاه چهل‌وششم جهان، بیستم آسیا و دوازدهم منطقه قرار دارد و در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون نفر از ۱۱ نوع خدمت گردشگری سلامت برخوردار شدند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدرضا ترجمان در نشست تخصصی گردشگری سلامت کلان منطقه ۹ آمایشی کشور که درمشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های قطب در حوزه گردشگری سلامت که نمونه موفق آن را در مشهد دیدیم می‌تواند باید به الگویی بسیار خوب برای دیگر نقاط کشور تبدیل شود.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که با جلسات و هم‌فکری‌هایی که در مناطق قطب داریم می‌توانیم مسیر رشد و تعالی حوزه گردشگری سلامت کشور را به‌خوبی ترسیم نماییم.

رییس دبیرخانه گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت کشورهای مختلف دنیا فعال هستند، خاطرنشان کرد: در این حوزه امتیازات بر اساس مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و درمانی داده می‌شود و در سطح جهان کانادا با ۷۶.۴۷ امتیاز در جایگاه اول جهان قرار دارد و پس از آن سنگاپور و ژاپن به ترتیب با ۷۶.۴۳ و ۷۴.۲۳ امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم دنیا قرار دارند و ایران هم با ۴۴.۳۸ امتیاز در جایگاه چهل‌وششم جهان، بیستم آسیا و دوازدهم منطقه قرار دارد.

دکتر ترجمان اضافه کرد: معتقدیم در رتبه‌بندی اعلام شده جایگاه ایران بهتر از بسیاری از کشورهایی بوده که بالاتر از ما قرار دارند، اما قطعاً می‌توانیم با توانمندی‌هایی که داریم جایگاه حقیقی‌مان در حوزه گردشگری سلامت را به جهانیان نشان دهیم.

وی با ذکر این نکته که طبق آخرین آمار گزارش بانک جهانی ۹۷.۶۴ میلیون نفر از خدمات گردشگری سلامت ارائه شده که ۳۰ کشور جهان برخوردار شدند که مقصد بخش قابل توجهی از آنان ایران بوده است، تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۵ مجوز ipd در رتبه سوم کشور پس از دانشگاه‌های ایران و شهید بهشتی بوده و در سال ۱۴۰۰ کلان‌شهر مشهد بیشترین میزان پذیرش و درمان گردشگران سلامت را در کشور داشته است.

دکتر ترجمان با تاکید بر اینکه چشم‌انداز دفتر تا سال ۱۴۰۴، برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۱، اهمیت گردشگری سلامت بر اقتصاد کشور، تدوین نقشه راه، آموزش مستمر و غیره از جمله مهمترین فعالیت‌ها و استراژی‌هایی بوده که تدوین و انجام شده است، گفت: انتظاراتی که از  نقاط مختلف کشور داریم را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد نداریم، زیرا این دانشگاه پیشگام این حوزه در سطح کشور بوده و معتقدیم که از شهر و استان امام رضا(ع) انتظاری جز این نیست.

وی افزود: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای بر موضوع گردشگری سلامت دارند و در جلسات مختلف بطور مستمر در این خصوص یادآوری لازم را دارند و ارزیابی فرصت‌های موجود، تقویت نظارت‌ها، به‌روز کردن مجوزهای ipd، نظارت بر عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری سلامت و شناسایی استان‌های مرزی جهت تقویت جذب بیماران بین‌الملل از طریق شهرهای مرزی و نیز فعال کردن واحد ipd در استان مربوطه از جمله مورد تاکیدشان بوده است.

گفتنی است، در حاشیه نشست تخصصی گردشگری سلامت کلان منطقه ۹ آمایشی کشور نشست تخصصی ویژه مدیران عامل شرکت‌های تسهیل‌گر در حوزه گردشگری سلامت خراسان رضوی جهت پیگیری درخواست‌ها و رسیدگی به امورات این شرکت‌ها و نیز نشست تخصصی مسئولان گردشگری سلامت ۹ دانشگاه‌ و دانشکده‌ علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور، سبزوار و اسفراین با موضوع آخرین وضعیت حوزه گردشگری سلامت در کلان منطقه ۹ آمایشی کشور با حضور دکتر ترجمان، رییس دبیرخانه گردشگری سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha