آغاز اعزام حجاج به مشاعر مقدس تا ساعتی دیگر

مسئول نقل ترددی و حمل و نقل بین شهری مکه مکرمه اعلام کرد: عملیات نقل ترددی برای انتقال حجاج به سرزمین منا و عرفات از صبح روز پنجشنبه هشتم ذی الحجه آغاز می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی سازمان حج و زیارت ، “ابوالفضل نوفرستی” مسئول نقل ترددی و حمل و نقل بین شهری ستاد مکه مکرمه در حج 1401 گفت: یکی از بخش های مهم در عملیات اجرایی حج ، انتقال زائران از مکه مکرمه به مشاعر مقدس در ایام تشریق است  که تا حدود یه دهه قبل از نگاه دست اندرکاران حج سخت ترین بخش عملیات، انتقال زائران از مکه به عرفات، مشعر الحرام و منا و بازگشت آنان به مکه مکرمه بود.

وی افزود: در روند گذشته برای انتقال زائران از مکه مکرمه به مشاعر مقدس به تناسب جمعیت کاروان ها اتوبوس تدارک دیده می شد و با مشکلاتی از جمله شلوغی مسیرها و مفقود شدن زائران و خودروها مواجه بودیم که برای رفع این مشکلات، پیشنهاد عملیات نقل ترددی مطرح گردید که این طرح با همکاری بعثه های کشورهای مختلف و مسئولین نقل کشور میزبان اجرایی شد.

نوفرستی در خصوص عملیات نقل ترددی توضیح داد: در نقل ترددی به هر کشور جاده ای اختصاصی و به میزان مورد نیاز زائران آن کشور تعلق می گیرد و اتوبوس ها از آن مسیر زائران را به مشاعر مقدس انتقال می دهند.

مسئول نقل ترددی و حمل و نقل بین شهری ستاد مکه مکرمه در حج 1401 اضافه کرد: در نقل ترددی جابجایی زائران ایران اسلامی از مکه مکرمه به مشاعر مقدس و بازگشت آنان به مکه در شش مرحله انجام می گیرد که در اولین مرحله در صبح روز هشتم ذی الحجه زائران عزیز اهل سنت برای روز ترویه به سرزمین منا انتقال داده می شوند و در مرحله دوم از عصر روز هشتم ذی الحجه انتقال زائران اهل تشیع به سرزمین عرفات آغاز می شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: در ادامه عملیات نقل ترددی، صبح روز عرفه زائران اهل تسنن از منا به عرفه انتقال داده می شوند، در مرحله بعدی پس از قرائت دعای پرفیض عرفه در سرزمین عرفات، زائران در دسته های 50 نفری با اتوبوس های ساماندهی شده به نوبت به مزدلفه و خواهران عزیز به منا انتقال داده می شوند و بانوان توقف کوتاهی در مشعر الحرام خواهند داشت.

نوفرستی با بیان اینکه زائران شب عید قربان را در مشعرالحرام(مزدلفه) وقوف می نمایند، گفت: صبح روز عید قربان زائران بعد از نماز صبح راهی وادی محصر شده و به صورت پیاده راهی منا می شوند که برای زائران ناتوان در مسیر مزدلفه تا منا حدود 20 دستگاه اتوبوس نقل ترددی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه عملیات انتقال زائران از منا به مکه مکرمه در روز 12 ذی الحجه  تا حدود ساعت 15:30 روز 12 ذی الحجه پایان می یابد، کرد: در مرحله آخر نقل ترددی گروهی از زائران شب 12 ذی الحجه و گروهی از ظهر روز دوازدهم به هتل های محل اقامت در مکه مکرمه انتقال داده می شوند.

نوفرستی با بیان اینکه 282 راهنمای نقل ترددی در اتوبوس ها حضور خواهند داشت که این عزیزان با برنامه مشخص اتوبوس های نقل ترددی را از پارکینگ مخصوص تحویل می گیرند، عنوان کرد: در طول مسیر انتقال زائران با اتوبوس های نقل ترددی، راهنمایان نقل ترددی در اتوبوس ها حضور دارند که آموزش این عزیزان در ایران آغاز شده و همچنین 8 جلسه آموزش میدانی برگزار شده است و در کنار مرشدین کشور میزبان درکنار زائران هستند.

در عملیات انتقال زائران از مکه به منا و از مکه به عرفات هر اتوبوس در سه رد انتقال زائران را انجام می دهد که هر رد به این معنا است که اتوبوس از مکه به عرفات یا منا برود و مجدد به مکه بازگردد.

در عملیات نقل ترددی هماهنگی و انسجام مثال زدنی میان مجموعه سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، وزارت حج و عمره کشور میزبان، شرکت مطوفی حجاج ایران و همه دستگاه های مرتبط از جمله اتحادیه اتوبوس داران عربستان موسوم به نقابه وجود دارد . و همه دست به دست هم می دهند که خدمات شایسته ای به حجاج ایرانی ارائه گردد.

وی در ادامه بیان کرد: بخش دیگر خدمات این واحد حمل و نقل بین شهری مکه مکرمه است که زائران "مدینه قبل" بعد از پایان یافتن مناسک حج به فرودگاه جده به منظور عزیمت به ایران انتقال داده می شوند و همچنین حجاج "مدینه بعد" از مکه به مدینه منوره برای زیارت حرم پیامبر اکرم(ص) و زیارت ائمه مظلوم بقیع(ع) مشرف می شوند.

گفتنی است عملیات انتقال زائران ایرانی به مشاعر مقدس از صبح روز پنجشنبه 16 تیرماه مصادف با هشتم ذی الحجه در عربستان آغاز می شود و کلیه حجاج روز دوشنبه 20 تیرماه مصادف با 12 ذی الحجه در عربستان به هتل های محل اقامت خود در مکه مکرمه انتقال داده می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha