بخش زیادی از خروج ارز در کشور صرف تامین غذا می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: بخش زیادی از خروج ارز در کشور صرف تامین غذا می‌شود که جای بس تاسف دارد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،«ایمان تبریزی» در برنامه یک نکته و یک استاد رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه واردات نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، انواع بذر، غلات، کود، سموم و بسیاری موارد دیگر ارز قابل توجهی را از کشور خارج می‌کنند.

وی اظهارداشت: متاسفانه تحریم عاملی که طی سال‌های گذشته بصورت ظالمانه به کشور وارد شده و تاثیرات مخربی روی معیشت و رفاه مردم گذاشته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور، رونق تولید، صادرات، ارزآوری و نظایر این هرکدام اثرات خود را گذاشته اما متاسفانه آن چیزی که در عمل مشاهده می‌شود اینکه معیشت مردم همچنان وضعیت خوبی ندارد.

وی ضمن اشاره به این نکته که بخش زیادی از خروج ارز در کشور صرف تامین غذا می‌شود، افزود: متاسفانه واردات نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، انواع بذر، غلات، کود، سموم و بسیاری موارد دیگر ارز قابل توجهی را از کشور خارج می‌کنند.

تبریزی اضافه کرد: این خروج ارزها خود مقابله با تحریم را برای کشور و مردم سخت‌تر می‌کند در نتیجه تحریم باعث آسیب زدن در بخش معیشتی مردم شده است.

وی اظهارداشت: شوربختانه بخش اشتغال، مسکن، خوراک، پوشاک، ازدواج جوانان و خیلی از عوامل دیگر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی به حوزه کشاورزی توجه کافی وجود نداشته باشد اتفاقی که می‌افتد اینکه کشاورز و ساکنان در مناطق روستایی کشور احساس می‌ کنند درآمدی از محل کشت و کاربه دست نمی‌آید و نتیجه یک سال زحمت کشاورز با کمترین قیمت توسط دلالان و سوداگران خریداری اما در شهرهای بزرگ همان محصول با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

تبریزی اظهارداشت: اتفاقی که در طول ۲۰ سال گذشته خیلی در کشور شدت پیدا کرده مهاجرت از روستاها به سمت شهرها ی‌بزرگ بوده است.

وی اضافه کرد: نتیجه این اتفاق کمبود مسکن، افزایش قیمت مسکن و به تبع خیلی از برنامه‌ریزی‌ها و داده ارقام‌ها از حالت نرمال خارج می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی گفت: این در حالیکه روستاها امروزه از امکانات خیلی خوبی مانند آب، برق، گاز، خانه بهداشت، مدرسه، جاده مناسب، تلفن، اینترنت و بسیاری موارد دیگر برخوردارند اما متاسفانه به سبب عدم توجه کافی و برنامه‌ریزی مثبت مهاجرت از روستا به شهرها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بدون شک توجه و تمرکز کامل در حوزه کشاورزی، دامداری، شیلات، فعالیت در راستای تامین غذا به معنای واقعی کلمه می‌تواند رونق روستاهای کشور را افزایش دهد و جلوی مهاجرت بی‌رویه به شهرها را سد کند.

تبریزی اظهارداشت: اگر این امر اتفاق بیفتد و سکونت درروستاها بیشتر شود بطور مسلم در بخش مسکن به حالت بهتری برخورد خواهیم کرد و همینطور درآمدها افزایش می‌یابد و سلامت غذا و کشاورزی بیشتر می‌شودو اینکه در کشور فقط یک جمعیت مصرف‌کننده وجود داشته باشد اتفاق نمی‌افتد بلکه مملکت در حوزه کشاورزی، دامداری، شیلات و نظایر این مولد می‌شود.

وی اضافه کرد: نتیجه تمامی این موارد یک اتفاق خوب در حوزه مقابله با تحریم‌ها، یک اتفاق خوب در حوزه تامین معیشت و همینطور سطح مقاومت کشور در برابر عوامل خارجی بسیار بیشتر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی یادآورشد: جدا از این در حوزه سلامت هم به یقین کمک شایان توجهی خواهد شد چرا که محصولات تولید داخل به یقین ازسلامت بیشتری نسبت به کالاها و محصولاتی وارداتی برخوردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha