کرونا از طریق خون منتقل نمی شود

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به آغاز موج هفتم و سرعت گرفتن دوباره واکسیناسیون گفت: تا کنون هیچ ابتلایی به دلیل اهدا خون گزارش نشده لذا مردم می توانند با خیال راحت به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر مصطفی جمالی با بیان این مطلب اظهار داشت: هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد چرا که ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است  و عمدتا دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد هجوم قرار می دهد. 
وی افزود: در ماه های ابتدایی شیوع  کرونا به دلیل وجود نگرانی هایی که  اغلب به خاطر ناآگاهی و سوالات به وجود آمده در ذهن مردم وجود داشت شاهد کاهش آمار اهدای خون در ایران و کشورهای دیگر  بودیم.
دکتر جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی مناسب با کمک همیشگی اهداکنندگان خون و بهره گیری از شبکه ملی خونرسانی نیاز همه بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با آغاز موج هفتم کرونا و سرعت گرفتن مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجا که کرونا تا حدی تحت کنترل درآمده است، با توجه به افزایش عمل های جراحی و افزایش نیاز به خون و فرآورده های آن، مردم شریف باید مثل همیشه اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند و دارندگان همه گروه های خونی در این امر حیاتی مشارکت کنند.
وی با اشاره به ابتلای شماری از هموطنان اهدا کننده خون، به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان اهدای خون پس از ابتلا برشمرد به نحوی که نه برای اهدا کننده ونه برای گیرنده خون ضرری نداشته باشد.
دکتر جمالی با اشاره به مدت منع اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن ها گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و  افرادی که انواع دیگر واکسن نظیر سینوفارم و برکت را دریافت کرده اند معافیت اهدای خون ندارند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.
وی به شهروندان پیشنهاد کرد:برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir بادریافت نوبت اینترنتی در هر مرکز انتقال خون و زمان مورد نظر خود، خون اهدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha