سازمان سینمایی جلوی نقش فروشی‌ها را بگیرد

یک منتقد سینما تأکیدکرد: تا زمانی که قانون بازدارنده‌ای از طرف سازمان سینمایی و وزارت ارشاد وجود نداشته باشد مافیای نقش فروشی در سینمای ایران وجود خواهد داشت و سال به سال هم ابعاد و مجاری گسترده تری پیدا خواهد کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مجتبی اردشیری پژوهشگر و منتقد سینما  درگفتگو با رادیو گفتگو درباره مافیای نقش فروشی در سینمای ایران  گفت: نقش فروشی یک حقیقت و معضلی است که دهه‌ها در سینمای ایران وجود داشته و دارد و مبادی آن هم بسیار زیاد است البته خیلی سینماگران این موضوع را تکذیب می‌کنند چون پای خودشان و یا دوستانشان گیر است اما در مجامع خصوصی و گپ‌های خصوصی خیلی عادی با این موضوع برخورد می‌کنند و آن را قبول دارند.

این پژوهشگر و منتقد سینما با بیان اینکه نقش فروشی در سینما قربانیان بسیار زیادی داده اظهارکرد: یکی از متداول ترین مسیرهای نقش فروشی این است که پولی می‌دهند و نقشی را می‌گیرند اما این کلاسیک ترین روش ممکن است و نقش فروشی در سینما روش‌های مختلفی دارد.

اردشیری گفت: در مواردی داشتیم که یک نمایشگاه دار به کارگردان یا تهیه کننده پیشنهاد داده که فلان خودرو و یا ملک را بگیر و نقش اصلی را به دختر یا پسرم بسپار. در موارد دیگر کسانی بودند که سواد آکادمیک این کار را هم داشتند، دوره‌های تخصصی بازیگری را طی کردند و در ده‌ها دفتر هم تست دادند اما چون نتوانستند وارد سینما شوند اقدام به چنین کاری کردند.

وی افزود: شاید ما به تعداد انگشتان یک دست بازیگر داریم که با خرید نقش وارد سینما شده و ماندگار شدند چون اکثریت این افراد در سینما ماندگاری ندارند و به جایی هم نرسیدند.

پژوهشگر و منتقد سینما در رادیو گفت وگو تأکیدکرد: تا زمانی که قانون بازدارنده‌ای از طرف سازمان سینمایی و وزارت ارشاد وجود نداشته باشد این موضوع هم وجود خواهد داشت و سال به سال هم ابعاد و مجاری گسترده تری پیدا خواهد کرد.

اردشیری متذکرشد: مشکلات سازمان سینمایی به قدری زیاد است که اگر به همان مشکلات رسیدگی کند جای شکرش باقی است. امکان ندارد که سازمان سینمایی به این موضوع ورود کند چون سازمان سینمایی فیلم‌های دولتی خودش را دارد که سرمایه‌ی لازم به آن‌ها تزریق می‌شود و این اتفاقات در بخش خصوصی و یا خصوصی نما می‌افتد.

وی تأکیدکرد: تا زمانی که سازمان سینمایی به عنوان رسمی ترین نهاد متولی در این حوزه عزم خود را جزم نکند و نخواهد، این مافیا هم همچنان زنده است و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha