استان زنجان با کمبود پزشک متخصص مواجه است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم کمبود پزشک متخصص است گفت: استان زنجان جز استان هایی است که در برخی از رشته های پزشکی با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجه است که متناسب با نیاز مردم نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، ابوالفضل رفیعی ظهر روز یکشنبه در مراسم کلنگ زنی ساختمان مرکزی نظام پزشکی استان زنجان اظهار کرد:سازمان نظام پزشکی کشور یکی از پایه‌های  اصلی نظام سلامت است و در کنار سایر دستگاه‌ها وظیفه  خطیری را در این راستا بر عهده دارد.

وی با اشاره به  تعداد آمار پزشکان سطح استان زنجان گفت :  طبق آمار در سطح استان بیش از ۲۸۰ پزشک متخصص و فوق تخصص ،۴۵۶ پزشک عمومی، ۱۶۱ نفر دندان‌پزشک و ۴۰ نفر  داروساز  و همچمین بیش از ۵۰۰ نفر شاغل در حرفه مختلف مامایی ،کاردرمانی و... در استان زنجان وجود دارد که حجم قابل توجهی است .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه ۸۰ درصد خدمات بستری بیماران در مراکز دولتی است افزود :  ولی ۸۰ درصد خدمات سرپایی در مراکز درمانی و مطب های غیر دولتی و خصوصی ارائه می‌شود.

رفیعی با اشاره به اینکه مردم ۸۰ درصد خدمات دارویی را از بخش غیر دولتی دریافت می‌کنند بیان کرد : این آمارها نشان دهنده  اهمیت نظام پزشکی استان که وظیفه خطیری در امر نظارت در این حوزه دارد .

وی با بیان اینکه چیزی که مسلم است بسیاری از مردم سلامت شان را مرهون بخش خصوصی هستند افزود: پزشکان متعهد و دلسوزی که در کنار آموزه های علمی و فنی دارای آموزه های دینی و ارزشی هستند و شغل پزشکی را از مشاغل با ارزش در میان مردم تبدیل کرده است .

این مسئول با بیان اینکه مردم در کنار نکات مثبت انتظاراتی را نیز از حوزه نظام پزشکی دارند  اظهار کرد: مجموعه خدمات ما بایستی موجب رضایتمندی شهروندان و مردم  که صاحبان اصلی نظام  و کشور هستند و همه اقتدار و عزتی که ما داریم بخش اعظم آن مرهون حضور مردم است و وظیفه ما خدمت رسانی  با این قشر است.

رفیعی با اشاره به اینکه ارتباط و تعاملی  که سازمان با دانشگاه علوم‌پزشکی و مجموعه پیشگیری و درمان استان دارد بتواند حداکثر خدمات دهی را در حوزه دارو و درمان داشته باشد افزود : همچنین بیمه ها نیز طبق وظایف خود با این محوریت و مدیریت نظام پزشکی شاهد ارتقا  وضعیت در حال حاضری که قرار داریم باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم کمبود پزشک متخصص است خاطرنشان کرد: استان زنجان جز استان هایی است که در برخی از رشته های پزشکی با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجه است که متناسب با نیاز مردم نیست و باید در این زمینه همگی ورود کنیم تا این مشکل در این استان حل شود .

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان  با بیان اینکه همچنین در مناطق محروم و روستایی نیز این استان با کمبود مواجه است افزود :  این روند،  روند مطلوبی نیست و ما  باید به تدریج شاهد رشد تعداد پزشک باتوجه به آموزش ها  و ظرفیت سازی آماری که باید نشان از افزایش پزشک را دهد  نیست .

رفیعی تصریح کرد: بخشی از این مشکلات دلایل مختلفی دارد که بخشی  در استان و بخشی ملی در قالب اصلاح قوانین و مقررات و حمایتی باید به شکلی تدوین شود که این روند نامطلوب تغییر مسیر دهد  و منجر به پوشش حداکثری در مناطق محروم شود .

وی با بیان اینکه یکی از انتظاراتی که از طرف مردم مطالبه می‌شود از دولت و بخش های نظارتی برخورد جدی با مراکز درمانی متخلف است بیان داشت : این جزء رویه معمول  سازمان نظام پزشکی است و ساز و کاری که به صورت مستمر نظارت سیستمی داشته باشد و پیشگیری های لازم را قبل از مشکلات کند.

این مسئول با بیان اینکه همچنین  در بحث تعرفه ها باید دقت لازم  در رعایت تعرفه های اعلامی صورت بگیرد افزود: قصور پزشکی یکی از مطالبات جدی است که اگر برخورد ها و اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی صورت بگیرد قصور پزشکی به حداقل می‌رسد و شاهد تضعیف حقوق بیمار نخواهیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha