کد خبر: 183955
۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۷
چرا جهان به نفت ایران نیاز دارد؟

وندی شرمن: توافق هسته‌ای با وجود مذاکراتی طولانی که جهت احیای آن انجام گرفته و هنوز بی‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی مطرح کرد که توافق هسته‌ای[برجام] با وجود مذاکراتی طولانی که جهت احیای آن انجام گرفته و هنوز بی‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با ادعای این که ایران نمی‌تواند برای بازگشت به توافق هسته‌ای به تصمیم برسد، احیای توافق هسته‌ای را "به کلی به نفع ایران" تلقی کرد.

شرمن در این باره گفت: "من فکر می‌کنم این یک توافق بسیار کارآمد است و ایران فقط باید به آن "بله" بگوید. تحریم‌های آن‌ها لغو می‌شود. اقتصادشان را بهبود می‌بخشند و دوباره نفتشان را می‌فروشند و جهان به نفت آن‌ها احتیاج دارد، بنابراین، قیمت خوبی نصیبشان می‌شود. انجام دادن این کار، به کلی به نفعشان است اما در رسیدن به اتفاق نظر مشکل دارند. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه و چین همگی خواهان این توافق هستند".

پبشتر،حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته و پس از انجام شدن این گفت‌وگوها در قطر، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: "ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم".

منبع: اسپوتنیک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha