سه‌شنبه دیپلماتیک ایرانی با پوتین، اردوغان و مقداد 

امروز همزمان پوتین اردوغان و فیصل مقداد در تهران هستند تا برخی از پرونده های منطقه‌ای و جهانی را در خلال این حضور بررسی کنند.

- سفر پوتین به تهران بلافاصله بعد از سفر بایدن به منطقه صورت می‌پذیرد، حتی اگر این توالی زمانی تصادفی پنداشته شود طبعا تلاش‌های بایدن برای یارگیری‌های منطقه ای درخلال سفر چند روز پیش او به منطقه بر مذاکرات و دیدارهای پوتین در تهران سایه انداز خواهد بود، بخاطر داشته باشیم بایدن در این سفر به صراحت گفت اجازه نخواهد داد چین، روسیه و ایران خلا حضور آمریکا را در منطقه پر کنند.


- بررسی مساله هسته‌ای ایران و مساعدت روس‌ها به عنوان یکی از طرف‌های درگیر در این پرونده برای خروج از بن بست و رفع تحریم‌ها عملا یکی از دستور نشست دیدارهای پوتین با مقامات ایرانی خواهد بود، در عین حال همکاری‌های راهبردی موسوم به تعاملات 20 ساله، ارزیابی پیشرفت این مساله و تلاش برای سرعت بخشیدن به تحقق آن در کوتاهترین زمان در دستور کار نشست‌های تهران-روسیه در پایتخت ایران خواهد بود.


-حضور اردوغان در تهران همزمان با پوتین با هدف برگزاری نشست دولت‌های ضامن روند آستانه، مساله سوریه را در کانون توجهات "سه‌شنبه دیپلماتیک" ایران قرار داده است، درحالی که اخیرا تحرکات ترکیه برای اجرای عملیات در منطقه شمالی سوریه نگرانی‌هایی منطقه ای را دامن زده است در این اجلاس چنانکه ایران مکرر تاکید کرده است به دنبال یافتن راه حلی سیاسی و معطوف به مذاکره برای جلوگیری از وقوع بحرانی جدید در این منطقه است، طبعا حضور امروز فیصل مقداد در ایران نیز با همین هدف صورت پذیرفته و به نظر می‌رسد گونه‌ای گفتگو و مذاکره غیرمستقیم میان سوریه و ترکیه در تهران امروز صورت پذیرد.


-هم اردوغان و هم پوتین در سفر امروز به تهران با عالیترین مقامات ایرانی گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد، شاید فوری‌ترین پیام این سفرها و مذاکرات این باشد که پروژه ایران‌هراسی آمریکایی در خلال سال‌های اخیر با گونه‌ای مرگ مغزی مواجه شده است که سفر بایدن به منطقه نیز نتوانست به احیای ان کمکی کند. آیا سر جمع تحولات منطقه بایدن را به این جمع بندی خواهد رساند که دستگاه‌ها را از بدن بی‌جان پروژه ایران هراسی دور کند و به اعلام مرگ رسمی آن رضایت دهد یا همچنان برحفظ "حیات نباتی" این پروژه اصرار خواهد ورزید؟ برای دریافت پاسخ به این سوال بایستی منتظر ماند و دید.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha