تنها راه نجات در برابر تحریم‌ها تکیه بر مردم و اجرای دقیق برنامه‌های اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها، تروریسم و مخالفان جبهه مقاومت به این باور رسیده اند که با جنگ به جایی نخواهند رسید، گفت: تجربه نشان داد مقاومت، تکیه بر مردم و اجرای دقیق برنامه های اقتصادی تنها راه نجات کشور از تحریم ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 29 تیرماه) با حضور در بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

براساس این گزارش دکتر محمدباقر قالیباف در این نشست ضمن تشکر از کشور سوریه به دلیل مواضع خود در روابط دوجانبه، مسائل منطقه و جبهه مقاومت به سفر خود به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه اشاره کرد و گفت: موضوعات مربوط به این سفر به ویژه مسائل اقتصادی مانند بحث های تجاری و سرمایه گذاری را مرتب پیگیری می کنم.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم موضوعاتی مانند شرق فرات، ادلب و مسائلی که ممکن است در آینده ای نزدیک در درعا اتفاق بیفتد، به زخمی کهنه تبدیل شود، افزود: اگر زمان به این شکل پیش رود به نفع ما نیست، باید برای این موضوعات تدبیر ویژه از طریق گفت وگوها و بحث های سیاسی مانند نشست آستانه و تحرک در میدان اندیشید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر زمان بگذرد و این موضوعات کهنه شود، ممکن است مانند غده سرطانی باقی بماند و این موضوع شرایط را برای ما سخت تر می کند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه هر چند موضوعات مذکور مهم است، اما مسائل اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است، ادامه داد: آمریکایی ها، تروریسم و مخالفان جبهه مقاومت به این باور رسیده اند که با جنگ به جایی نخواهند رسید، بنابراین اولویت خود را بر اعمال فشار و تحریم های اقتصادی علیه ملت ها قرار داده اند که فشار بر ملت ها، فشار بر دولت هاست.

وی، جنگ رسانه ای را یکی دیگر از ترفندهای آنها برای سخت کردن شرایط برای جبهه مقاومت دانست و تصریح کرد: آنها به یمن، عراق، سوریه، لبنان و ایران فشار می آورند؛ از حدود 20 سال گذشته فشار اقتصادی بسیاری به ما تحمیل شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: 2 نگاه در برابر این فشارهای اقتصادی در کشور وجود دارد؛ نخست آنکه در برابر آنها تسلیم شویم و با فشارها کنار آییم و دوم آنکه مبارزه کنیم و بتوانیم روی پای خود بایستیم که تجربه نشان داد مقاومت کردن، تکیه بر مردم و برنامه ریزی دقیق برای اجرای برنامه های اقتصادی تنها راه نجات است.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه آمریکایی ها مجبور شدند بپذیرند و اعلام کنند که فشار حداکثری شکست خورده است، تصریح کرد: باید این نکته برای ملت ها و دولت های اسلامی روشن شود و نپندارند که آمریکا، سرور دنیا است.

وی با اشاره به تاریخ ارتباطات میان ایران و سوریه تصریح کرد: هر جا این ارتباطات نزدیکتر بوده، ثبات و اثرگذاری بیشتر نیز ایجاد شده است.

دکتر قالیباف با اشاره به روزهای سختی که سوریه به دلیل جنگ و حضور گروه‌های تروریستی سپری کرده، عنوان کرد: در آن شرایط حتی لحظاتی به وجود می‌آمد که همه نگران می‌شدند و بسیاری به تردید افتادند، اما ملت سوریه و ایران و رهبران آنها در مبارزه تردید نکردند. در آن زمان بود که ایمان‌های قوی در مقاومت موجب شد صحنه‌ها متفاوت شود که این موضوع درس بزرگی برای همه ما سیاستمداران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی همواره از مواضعی که دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور این کشور داشته، حمایت کرده و حمایت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه برای ما روشن است روزی که دشمن وارد خاک سوریه شد، برخی کشورها سفارتخانه‌های خود را ترک کردند و برخی از آنها به تجهیز تروریست‌ها کمک کردند، ادامه داد: با وجود رفتارهای گذشته، اما امروز خودشان به دنبال برقراری ارتباط با سوریه هستند، باید بدانیم که این رویکرد نتیجه مقاومت مردم و خون شهدا است.

وی افزود: باید از این فرصت استفاده و مسائل جبهه مقاومت را حل کنیم، امیدواریم با این نگاه کشورهای اسلامی به خصوص از طریق آگاه کردن مردم توسط رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی، جبهه مقاومت را هر روز قوی‌تر کنند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران بر این باوریم که با همه کشورهای اسلامی ارتباط خوبی داشته باشیم، تصریح کرد: آمادگی داریم در صورت وجود مشکل گفت‌وگو کرده و آن را حل کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اینکه تلاش اصلی رژیم صهیونیستی و آمریکا، ایجاد اختلاف و جدا کردن کشورهای اسلامی است، گفت: طرح موضوعاتی مانند اختلافات قومی و مذهبی به موضوع نخست آنها تبدیل شده است تا بتوانند «طرح آبراهام» را پیگیری کرده و به سمت و سویی حرکت کنند که قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی شکسته شده و روح مقاومت در منطقه تضعیف شود.

وی عنوان کرد: جبهه مقاومت باید تلاش کند تا با آگاهی ملت‌ها شرایطی فراهم شود تا هر دولتی به دنبال ارتباط با رژیم صهیونیستی است، این ارتباط برایش بسیار پرهزینه شود و حاضر نباشد در این مسیر حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار ضمن اعلام دعوت از «حموده صباغ» رئیس مجلس خلق سوریه برای سفر به ایران، گفت: برای توسعه روابط پارلمانی دو کشور و پیگیری موضوعات مشترک به ویژه توسعه روابط اقتصادی، از رئیس مجلس خلق سوریه برای سفر به تهران دعوت می‌کنم.

فیصل مقداد: اقدامات ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا علیه سوریه و ایران در راستای منافع رژیم صهیونیستی است

در این نشست همچنین فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه ضمن تشکر و قدردانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهت حمایت ایشان از ملت سوریه گفت: ما معتقدیم اقدامات ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا علیه سوریه و ایران در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

وی همچنین ضمن ابلاغ گرم‌ترین سلام‌ها از سوی بشار اسد، رئیس جمهور و حموده صباغ، رئیس مجلس خلق سوریه به دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور سوریه سفر اخیر خود به تهران را افتخارآفرین و نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی می‌کند.

وی اقدامات آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران و سوریه را غیراخلاقی و غیرانسانی توصیف و تصریح کرد: پیشرفت های متعددی از زمانی که شما به دمشق سفر کردید تاکنون حاصل شده است که از این پیشرفت ها می تواند به موضوعاتی همچون افزایش و تقویت روابط دوستانه بین ایران و سوریه، افزایش پیروزی ها در زمینه ها مختلف از طریق همکاری های دو کشور و فعالیت برای تحکیم روابط اشاره کرد.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس سوریه معتقد است روابط پارلمانی دو کشور ممتاز و برجسته است و باید برای تقویت و تحکیم این رابطه همواره تلاش کنیم، ادامه داد: در وزارت امور خارجه سوریه معتقدیم یکی از مبانی مهم دیپلماتیک بین ایران و سوریه، دیپلماسی پارلمانی است که مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس خلق سوریه، نقش خود را به‌طور کامل در تقویت مواضع دو کشور و تبلور نگاه دو نظام و رعایت حقوق دو ملت انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به روزهای سختی که کشورش پشت سر گذاشته، یادآور شد: در برخی موارد تروریست‌ها حتی به اطراف دیوارهای وزارت امورخارجه نیز می‌رسیدند و از پنجره‌ درگیری‌ها قابل مشاهده بود و دفاع و مبارزه سربازان و ملت خودمان از نظام و حکومت را شاهد بودیم اما هرگز دچار ترس نشدیم. 

وی با اشاره به شکست تلاش‌های آمریکا، غرب و ایادی آنها برای تضعیف روابط قوی دو کشور ایران و سوریه با یادآوری سفر دکتر قالیباف به دمشق گفت: در این سفر، شما بر تقویت روابط اقتصادی تأکید داشتید که به نظر بنده نیز باید برای این حوزه تلاش بیشتری صورت گیرد.

فیصل مقداد با بیان اینکه ما به این موضوع که ایران فلسطین را به رسمیت شناخته و وجود رژیم صهیونیستی را نفی کرده، افتخار می‌کنیم، ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی از سوریه و فلسطین دست بکشد، آن موقع است که این انقلاب توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیروهای مخالف ما مورد ستایش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نشست‌های متعدد سوریه با کشورهای عربی عنوان کرد: ما در این نشست‌ها شاهدیم که آنها درک کاملی از چالش‌های ناشی از سلطه و هیمنه آمریکا و نقش رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف منطقه ندارند.

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه چشم پوشی سوریه از اهدافش غیرممکن است، ادامه داد: هر چند ما خواستار عادی سازی روابط با کشورهای عربی هستیم، اما بر مبانی‌ که در خدمت ملت‌های عرب، مسلمانان و آرمان‌های فلسطین باشند.

وی با بیان اینکه معتقدیم اقدامات مربوط به نشست آستانه در بهبود شرایط منطقه تأثیرگذار است، ادامه داد: می‌توان از این موضوع به عنوان رویکردی برای حل مشکلات سوریه نام برد. در واقع نشست روز گذشته در تهران، مسیری برای رسیدن به راه حل در این زمینه است.

فیصل مقداد به دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با اردوغان اشاره کرد و یادآور شد: ایشان خطوط قرمزی که نباید پا را از آن فراتر گذاشت، مشخص کردند که این موضوع نشان دهنده شجاعت و ایمان رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.

در این نشست وحید جلال‌زاده و عباس گلرو، رئیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha