مصرف نادرست قرص‌های آهن سنگ کلیه ایجاد می‌کند

متخصص تغذیه با اشاره به مصرف مناسب قرص‌های مکمل‌ها گفت: مصرف نادرست قرص‌های آهن سبب مشکلات فراوان همچون سنگ کلیه می‌شود.

ولید دنده بر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت اظهارداشت: در صورتی که فردی به مکمل نیاز داشته باشد باید حتما با تشخیص متخصص تغذیه و پزشک مربوطه این مکمل‌ها را مصرف کند.  رواج بی‌رویه مصرف مکمل‌ها باعث شده تا افراد در گروه‌های سنی مختلف تنها با تجویز اطرافیان این محصولات را مصرف کنند که عوارض بسیاری را برای فرد در پی دارد.

وی افزود: زمانی مصرف مکمل به افراد توصیه می‌شود که فرد از لحاظ دریافت موادغذایی به هر دلیلی نتواند تمام نیاز بدنش را تامین کند. در حال حاضرکمپانی‌های مختلفی که در تولید مکمل‌ها نقش دارند و از طرفی به دلیل درآمد بسیار بالایی که از طریق سیستم عرضه این محصولات در جهان وجود دارد تبلیغات وسیعی نیز برای فروش آنها انجام می‌شود.

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نوع کم خونی در افراد وجود دارد که این تعداد ممکن است به علت کمبود یک ماده‌ای در بدن و یا مشکل فیزیولوژیکی باشد، افزود: بنابراین اگر کسی تصور کند که کم خونی دارد و در پی آن مکمل آهن مصرف کند عمل اشتباهی انجام داده است که متاسفانه در اغلب افراد این تفکر مشاهده می‌شود به طوری که حتی این موضوع در مراکز مختلفی به خصوص باشگاه‌های ورزشی و بدن‌سازی سرایت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف نابه جای مکمل‌ها علاوه بر اینکه هزینه بسیار بالایی را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند از طرفی عوارض جبران ناپذیری را نیز برای افراد به وجود آورده است، گفت: در ساده‌ترین حالت، مصرف بی‌رویه مکمل با افزایش بار کلیوی و کبدی روبرو می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که میزان فشاری که کلیه و کبد برای تجزیه و دفع مواد وارد می‌شود بیش از تحمل فرد بوده که خود باعث ایجاد نارسایی کبد و کلیه می‌شود. یعنی در عملکرد طبیعی کلیه اختلال ایجاد کرده به طوری که حتی در برخی موارد باعث ایجاد سنگ کلیه نیز می‌شود.

متخصص تغذیه، تشنج و سکته از دیگر عوارض مصرف بی‌رویه مکمل برشمرد و خاطرنشان کرد: مکمل‌هایی که تصور می‌شود سالم است نباید در جامعه ما به راحتی مصرف شود چرا که خطر آلودگی جانبی و تقلبی بودن آن را نیز باید مد نظر قرار دهیم و باید توجه داشت که مکمل‌ قاچاق خطر جدی برای سلامتی افراد دارد.

گفتگو:اعظم شعبانپور واقف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha