تفکرات فلسفی سهروردی چرخش عظیمی در فضا ایجاد کرد

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه سهروردی به چند مسئله شناخته می‌شود،  خاطر نشان کرد : فیلسوفان زیادی داریم ولی آن فیلسوفان، فیلسوف ذهن بودند ولی سهروردی فیلسوف عین نیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ، یحیی جهانگیری‌سهروردی ظهر روز یکشنبه در آیین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی،  در فرهنگسرای امام خمینی زنجان با بیان اینکه در تاریخ معرفت اسلامی شهدایی هستند که بی‌شک سهروردی در قافله شیوخ شهیدان و شهیدان راه معرفت است اظهار کرد: سهروردی یاد داد یک عالم باید مدادش و بیانش برای معرفت، حقیقت و معنویت بجوشد.

وی  با بیان اینکه این دیار فقط یحیی سهروردی را ندارد، بیان کرد: سایه نور بلند، فراخ و فاخر سهروردی چنان بر دیدگان ما اشعه انداخته که  سهروردی‌های بزرگ و زنجانی‌های بزرگی که در تاریخ معرفت ایران و جهان نقش دارند را شاهد نیستیم که این امر جای نگرانی است.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: تعبیری که رهبر معظم انقلاب در سفر به زنجان داشتند، فرمودند روزگاری زنجان در یک عصر چندین مجتهد مسلم داشت و مهد فلسفه و اجتهاد بوده و دوباره می‌تواند در تاریخ معاصر ایران نقش‌آفرین باشد.

جهانگیری‌سهروردی با بیان اینکه دولت جدید با طرح بزرگداشت مفاخر گام بزرگی برداشته‌ است افزود: سهروردی نیاز امروز ما است در حالی خودش قربانی جریان رادیکال بود، سهروردی نیاز به بازخوانی دارد تا نیاز انسان امروز شناخته شود.

وی با بیان اینکه سهروردی به چند مسئله شناخته می‌شود،  خاطر نشان کرد : فیلسوفان زیادی داریم ولی آن فیلسوفان، فیلسوف ذهن بودند ولی سهروردی فیلسوف عین نیز است.

این مسئول با بیان اینکه سهروردی مدل و الگوی ما نیز است، گفت: همه از بحران آب و جمعیت آینده ایران می‌گویند ولی من از یک اَبر بحران می‌گویم که آن فقدان تفکر است.

تفکرات فلسفی سهروردی چرخش عظیمی در فضا ایجاد کرد

در ادامه مراسم سحر کاوندی مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان با بیان اینکه سهروردی یک حکیم بود و خود را احیاگر حکمت سهروردی می‌نامید اظهار کرد: سهروردی با تفکرات فلسفی خود چرخش عظیمی را در فضا ایجاد کرد و اغلب متفکران در جهان اسلام تا زمان سهروردی اعتقادشان بر این بوده و هست که واژه فلسفه یک واژه یونانی است.

وی افزود: حکمت سهروردی حکمت اشراقی است، همان حکمت خسروانی است و صراحت خود سهروردی هم بر این است که حکمت عتیق و خسروانی است.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان تصریح کرد: اعتقاد سهروردی بر این است که همه حکمای پیش از ارسطو در یونان و هند یک حکمت حقیقی داشتند و به روش شهودی به عالم ماورا نظر کرده و نوری دریافت و گزارش می‌کردند.

کاوندی بیان کرد: سهروردی خود را وام‌دار ابن‌سینا می‌داند ولی منابع فکری خود را محدود به منابع خاصی نمی‌کند و در سنت‌های فکری یونانی هندی و زرتشتی جست‌وجو کرده است.
کاوندی با بیان اینکه می‌توانیم سهروردی را احیاکننده و زنده‌کننده حکمت خسروانی بدانیم افزود  : حکمت خسروانی همان حکمت اشراقی است که زادگاهش ایران باستان است و تفاوتش این است که شیخ اشراق اصالت را به نور می‌دهد و نور را ایرانی می‌داند و نور اولین‌بار در ایران مطرح شد و حکمای ایران باستان و آیین مهر و زرتشت از نور سخن گفتند.

وی با بیان اینکه اشراق به معنی درخشش و تابش نور است که در اثر تابش آن چیزها دیده می‌شوند و وقتی نور به باطن انسان تجلی می‌کند، حقایق قابل رویت است، گفت: در قرآن نیز خداوند خود را با نور معرفی می‌کند،همچنین  آیه قرآن و فرهنگ ایران باستان هر دو به نور می‌پردازند و سهروردی ایران باستان را در پرتو نور معرفی و مبانی اسلام را با تفسیر حکمت ایرانی عرضه می‌کند.

مهدی افصلی، مدیرعامل انجمن تاریخ و فرهنگ استان زنجان نیز در ادامه این مراسم، خاطرنشان کرد: جشنواره کتاب شیخ اشراق از سال ۹۸ شروع شده و با توجه به اینکه فلسفه وجودی این جشنواره، یادآوری جایگاه شیخ اشراق بوده و در تاریخ فرهنگ و هنر استان زنجان از کتاب‌هایی که از سال گذشته منتشر شدند، داوری و قدردانی شود و ۲۳ کتاب در این دوره وجود دارد که داوری شدند و یکی از کتاب‌هایی که امروزتجلیل می‌شود، کتابی است که در آلمان و به زبان آلمان متتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha