دوربین‌ها فراپادمانی فعلا روشن نمی‌شوند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران و در جمع خبرنگاران درباره تاثیر این نمایشگاه در افزایش کیفیت مدیریت کشور، گفت: اساس انقلاب اسلامی برپایه احساس مسئولیت مردم بود و مسئولان فقط در سیستم سیاسی نیست و هرکس در تعیین سرنوشت خود مسئول و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

اسلامی با بیان اینکه هرزمان مردم را در امور دخالت دادیم، موفق بودیم، گفت: برای توسعه مردم‌محور کشور باید این نوع هم‌افزایی‌ها وجود داشته باشد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: یکی از معضلات کشور ایجاد صورت مطالبه‌گری برای دولت است که با توجه به بودجه و امکانات محدود دولت این مطالبه‌گری بعدا منجر به سرخوردگی می‌شود اما وقتی مردم مسائل را احصا و راه‌حل‌ها را خود خلق کنند، مشکلات بهتر حل می‌شود چون جامعه ایران، جامعه قدرتمندی است و با افزایش این هم‌افزایی‌ها ظرفیت کشور برای عبور از چالش‌ها بیشتر می‌شود.  

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تازه‌ترین خبرهای همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: بسیار مهم است که مردم و مسئولان، حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند، بیست سال است که غرب به جمهوری اسلامی اتهام ساخت بمب اتم را می‌دهد و هر روز آدرس جدیدی از محل ساخت آن. پرونده ایران مدام به شورای امنیت رفته و علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر شده است.

اسلامی افزود: نتیجه مذاکرات ایران تاکنون به سند برجام رسیده است اما غرب همچنان اتهاماتی را بر مبنای اسناد ربایش شده و موارد ادعایی متوجه ایران می‌کند. اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود. ایران پذیرفت که ظرفیت فعالیت‌های خود را محدود کند تا اعتمادسازی اتفاق بیافتد، با این همه آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند. 

وی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشتیم. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است. 

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال حاضر نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه مانند دوران انقلاب و جنگ جلوه‌ای از بها دادن به مردم است، گفت: هر زمان که جامعه ۲ طبقه شده و یک طبقه دولت و یک طبقه ملت شود و همه هم مطالبه‌گری کنند، چیزی تغییر نخواهد کرد. هم افزایی استفاده از ذره ذره استعدادها و انرژی‌هاست. این کار باید منسجم شده و بخش محور انجام شوند و همه چیز به دولت ختم نشود. برپایه تجارت الکترونیک می‌توان با همه جهان در هر نقطه‌ای ارتباط داشت.

اسلامی افزود: زمانی انتظار از دولت استخدام نیرو بود اما در جهان امروز توقع و تعریف باید از اشتغال تغییر کند. بسیاری از ظرفیت‌ها در مقیاس محیط ماست که در صورت دیده شدن اشتغال آفرین است.

وی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در گستره کشور مستقر است و هرجایی که از نظر نرم‌افزاری و سخت افزاری ظرفیتی وجود داشته باشد ما از آن استفاده می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه حاصل ۲۰ سال مذاکره سند برجام است، گفت: ارتقا قوت تیم مذاکره کننده و پربودن دست آنها برای ایران مهم بود تا دربرابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کنند و این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: تحرکات علیه ایران و بیان دوباره موضوع فشار حداکثری، بعد سیاسی و فنی و حقوقی دارد و اکنون غرب روی موج اتهام سازی و اتهام زنی علیه ایران قرار گرفته است و به همین دلیل تلاش می‌کنند ایران را در موضع تدافعی قرار دهند که همین موضع تدافعی موجب گرفتاری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha