جوانی جمعیت به صورت جهادی و همه جانبه پیگیری شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر لزوم توجه کلان و همه‌جانبه به موضوع جوانی جمعیت و بررسی همه‌ی شاخص‌های موثر بر آن، گفت: این موضوع باید در اسرع وقت و به صورت جهادی پیگیری شود و هرگونه غفلت در این خصوص، فرصت جبران نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا )زنجان، دکتر حسن بختیاری در اولین نشست مشاورین امور بانوان روسای دانشگاههای علوم پزشکی قطب۶ کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه اظهار کرد: در کنار فرهنگ‌سازی، امکانات تسهیل‌کننده و افزایش مراکز درمان ناباروری نیز باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به الزام ایجاد مراکز تخصصی درمان ناباروری سطوح دو و سه در استان‌ها طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: آنچه که در قوانین و آئین‌نامه‌ها در خصوص تعداد مراکز درمان ناباروری آمده است، به حداقل‌ها اشاره دارد ولی برای حصول نتیجه‌ی مطلوب، می‌توان فراتر از آن گام برداشت.

رئیس شورای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌منطقه۶ آمایشی کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسات کمیته‌ی عمرانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری می‌شود، راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری سطح۲ در شهرستان‌های استان است.

وی ازدواج‌های دیرهنگام و غیرمتعارف را یک تهدید جدی برای جوانی جمعیت دانست و افزود: ازدواج به موقع و فرزندآوری زودهنگام از موضوعاتی است که باید مورد توجه و تشویق قرارگیرد.

این مسئول خطر طلاق را یکی از موانع فرزندآوری در خانواده‌ها تلقی کرد و گفت: از زن و مردی که در معرض خطر طلاق قرار دارند، نمی‌توان انتظار فرزندآوری داشت و از همین رو، آسیب‌شناسی این مقوله برای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت ضروری است.
بختیاری با تاکید بر لزوم توجه کلان و همه‌جانبه به موضوع جوانی جمعیت و بررسی همه‌ی شاخص‌های موثر بر آن، تصریح کرد: این موضوع باید در اسرع وقت و به صورت جهادی پیگیری شود و هرگونه غفلت در این خصوص، فرصت جبران نخواهد داشت.

وی با اشاره به  تعریف پنجره جمعیتی گفت: پنجره جمعیتی یا فرصت طلایی به زمانی گفته می‌شود که هنوز دو سوم جمعیت، بین ۱۵ تا ۶۵ سال می‌باشد و فرصت جبران و رشد جمعیت وجود دارد ولی اگر این نسبت کمتر شود پنجره جمعیتی بسته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: اینکه جمعیت سالمند کشور طی ۲۰سال آینده دوبرابر خواهد شد، بدین معنا نیست که برای افزایش جمعیت کشور، ۲۰سال فرصت داریم بلکه فرصت ما برای جبران، بسیار اندک و حدود ۷سال است.

بختیاری با بیان اینکه میانگین نرخ باروری استان زنجان در حال حاضر  ۱.۷۴ است افزود: این رقم هم‌اکنون در سطح کشور ۱.۶۵ است، در حالی که میانگین نرخ باروری برای حفظ جمعیت موجود کشور، حداقل باید ۲.۱ باشد و این ارقام نشان می‌دهد به سمت کاهش جمعیت و مهم‌تر از آن کاهش جمعیت جوان و مولد پیش می‌رویم که یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بخش عمده‌ای از وظایف به وزارت بهداشت محول شده است، خاطرنشان کرد: در این قانون برای همه‌ی دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید از طریق نهادهای قانونی مثل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، همه‌ی دستگاه‌ها را موظف و ملزم به انجام وظایف قانونی خود در قبال این مسئله کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در این دانشگاه ، اظهار کرد: وقتی عنوان قرارگاه بر روی موضوعی گذاشته می‌شود، آن موضوع باید به صورت جهادی پیگیری شود و با ساختارهای معمول اداری نمی‌توان به نتیجه‌ی مطلوبی در آن موضوع دست یافت.
بختیاری با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری در خصوص موضوع جمعیت، خطاب به حاضرین گفت: ما به عنوان اجزای وزارت بهداشت و درمان، رسالت مهمی در این راستا داریم و باید بتوانیم گام‌های موثری در این مسیر برداریم.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند "تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ اَلْأُمَمَ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ"، نکاح کنید تا بسیار شوید بدرستی که من فخر میکنم بشما امّتها در روز قیامت، افزود: چنین دستوری از رسول اکرم(ص) ، هرگونه شبهه‌ای در خصوص اجرای سیاست افزایش جمعیت را از بین می‌برد.

این مسئول جمعیت جوان را نیروی محرک جامعه عنوان کرد و گفت: این نیروی محرک می‌تواند تامین کننده امنیت باشد و در اقتصاد، آموزش، پرورش و سیاست تحول‌ ایجاد کند در حالی که جمعیت سالمند، فقط گیرنده‌ی خدمت است و با تغییر ترکیب جمعیتی، جامعه با چالش اساسی مواجه می‌شود.

خبرنگار: زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha