ارتقای دیپلماسی سلامت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی

وزیر بهداشت،با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های بین المللی سازی ایجاد شود، گفت: با همکاری وزارت امور خارجه می‌توان در حوزه سلامت از طریق سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها دیپلماسی سلامت را توسعه داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بهرام عین‌االهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه ۵ مردادماه) در اجلاس معاونان و مدیران بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های تابعه در سالن دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در برخی جوامع  شناخت صحیح از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و دشمنان با امپراطوری رسانه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی تبلیغات می کنند. 
وی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، گفت: ایران دارای یکی از پیشرفته ترین نظام های سلامت به شمار می‌رود و حوزه سلامت ما  از قوی‌ترین حوزه‌ها در منطقه است. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تقویت حوزه بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در دانشگاه بسیاری از فعالیت ها می توانند پیوست بین الملل داشته باشد. همه زیر ساخت ها در حوزه سلامت تکمیل است و نیازمند ایجاد مدیریت و سیستم هستیم. 
دکتر عین اللهی بر لزوم آمایش در بین المللی سازی دانشگاه‌ها تاکید و تصریح کرد: هر منطقه از کشور  دارای مزیت های خاص خود  است و  بومی سازی و  ارتقای آموزش در بین المللی سازی اهمیت دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وقتی از بین‌الملل سازی سخن می‌گوییم همه توجهات به سمت جذب دانشجو معطوف می شود در حالی که جذب دانشجو یکی از ارکان مهم بین المللی سازی است اما تنها رکن نیست. 
دکتر عین اللهی با بیان اینکه باید جذب دانشجوی خارجی با برنامه و هدفمند باشد، تصریح کرد: باید به گونه ای هدف‌گذاری کنیم که یک دانشجوی خارجی پس از دوران تحصیل خود به مبلغ ایران تبدیل شود. 
وی با اشاره به وضعیت کشورهای توسعه یافته در حوزه علم و فناوری گفت: باید از دانشمندان برای توسعه علمی نظام سلامت دعوت کنیم. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های بین المللی سازی ایجاد شود، گفت: با همکاری وزارت امور خارجه می‌توان در حوزه سلامت از طریق سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها دیپلماسی سلامت را توسعه داد.
وی با بیان اینکه هر دانشگاه باید شناسنامه سیاستی خود را ارائه  کند، افزود: دانشگاه‌ها برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه دهند و دیدگاه ما این است هیچ مرزبندی بین دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و هر دانشگاهی با توجه به امکانات می تواند برنامه خود را بنویسد. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: کارهای شایسته ای در حوزه تولید دارو انجام شده و علاوه بر تامین نیاز داخل باید به سمت صادرات حرکت کرد؛ چرا که تقاضای بسیاری  برای استفاده از داروی ایرانی به ویژه در بازارهای منطقه وجود دارد. 
دکتر عین‌اللهی خاطرنشان کرد: از همکاری  بین دانشگاه‌ها به ویژه  دانشگاه‌های منطقه ای استقبال می کنیم. 
وی با تاکید بر  رعایت اصول دیپلماسی علمی افزود: باید استادان و دانشمندانمان نقش دیپلماسی علمی را به عهده گیرند؛ به این معنا که ابتکارات علمی را با عشق به آرمان های ملت و به انگیزه تحقق اهداف کشور دنبال کنند. 
وزیر بهداشت گفت: بحث فرهنگ  از بحث بین المللی سازی جدا نیست  و باید برای بین المللی سازی پیوست فرهنگی در نظر بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha