کودکان ۲ تا پنج سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکمل «ویتامین آ» دریافت می کنند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین آ برنامه مکمل یاری با مگا دُز ویتامین (آ) ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال از سوی معاونت بهداشت دانشگاه اجرا می­شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر زهرا اباصلتی  اظهار کرد:  گروه هدف این برنامه همه کودکان ۲ تا پنج سال شهری و روستایی هستند و نوع مکمل به شکل کپسول ژله­ای ۲۰۰ هزار واحد بین المللی است که در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاهها و خانه های بهداشت ارائه می شود.

وی افزود: این مکمل به صورت کپسولهای ژله ای و پس از باز شدن در شرایط بهداشتی توسط پرسنل واحدهای بهداشتی در دهان کودک چکانده می­شود که  ویتامین "آ" مورد نیاز کودکان را برای ۶ ماه تامین می کند بنابراین برنامه مکمل یاری هر ۶ ماه یکبار تکرار خواهد شد..

دکتر اباصلتی خاطر نشان کرد: ویتامین "آ" یکی از مواد مغذی و مهمی است که نقش اساسی در سلامت ارگانهای بدن ایفا می کند و کمبود این ویتامین به عنوان یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است..

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه افزود:  ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در تنظیم و عملکرد بدن از جمله تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماریهای ویروسی همچون اسهال و بیماریهای گوارشی، بیماریهای تنفسی، کووید ۱۹ و سرخک دارد. همچنین  تقویت سیستم بینایی، خونسازی و رشد و تکامل استخوان­ها از دیگر مزیت­های مصرف ویتامین "آ" است.

دکتر اباصلتی در ادامه با بیان اینکه این ویتامین در منابع و غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد  گفت:  منابع گیاهی این ویتامین شامل سبزیجات زرد و نارنجی نظیر کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه­ ای زرد و نارنجی، میوه­های زرد و نارنجی رنگ از جمله زرد آلو، طالبی، انبه، آلو و موز، سبزیجات سبز رنگ شامل جعفری، برگ­های سبز کاهو و برگ چغندر و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه­ ای قرمز است. همچنین  از منابع حیوانی این ویتامین می­توان به جگر، قلوه، شیر پرچرب، خامه، کره و زرده تخم مرغ اشاره کرد.

وی درباره موارد منع مصرف نیز گفت: کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی، کودکانی که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ دچار مشکلات تنفسی شده و قادر به تغذیه از راه دهان نیستند به هیچ عنوان از مگا دُز ویتامین آ نباید استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha