شیر مادر تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی نوزاد دارد

شیر مادر از جایگاه ویژه ای در حوزه سلامت نوزاد برخوردار است به شکلی که مانع ابتلا به بسیاری از بیماری ها در سنین مختلف عمر می شود و کودکی که با شیر مادر تغذیه شده باشد به مراتب در زمینه ابتلا به انواع بیماری ها از سایر کودکان مصونیت بیشتری دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،عضو هیات علمی گروه تغذیه  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: شیر مادر ارزان‌ترین، پرخاصیت‌ترین و در دسترس‌ترین شیر در دنیاست که برای نوزاد همیشه تازه بوده و حاوی مواد پروتئینی است.

دکتر عبدالرضا نوروزی، تصریح کرد: شیر مادر تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد دارد و او را در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی از جمله عفونت گوش که در میان کودکان بسیار شایع است، ایمن می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به علت وجود مقادیر فراوان کلسیم و فسفر در شیر مادر، کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند میزان IQ بالاتری از کودکانی دارند که از شیر مادر تغذیه نمی شوند، اظهار کرد: آغوز موجب تقویت سیستم ایمنی نوزاد شده و حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

خواص شیر مادر در هیچ شیر خشکی پیدا نمی‌شود

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه کودکانی که شیر مادر مصرف می کنند کمتر از دیگر کودکان دچار یبوست و عفونت‌های گوارشی می‌شوند ، ابراز کرد: میزان ابتلا به چاقی و سوءتغذیه در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: تغذیه تاثیر چندانی بر روی شیر مادر ندارد تا جایی‌که در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند دیده شده که به خوبی می‌توانند نوزادان خود را شیر دهند و میزان رشد کودک نیز به خوبی پیش می‌رود از همین رو شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادان به شمار می‌آید و به هیچ عنوان نباید آن را به دلایل بیهوده از فرزندان دریغ کرد مگر در مواری که مادر بنا به تشخیص پزشک و به علت ابتلا به بیماری‌هایی خاص از شیردهی منع شود.

 تغذیه با شیر مادر در هوش و توان جسمی کودک نقش تعیین کننده ای دارد

دکتر بهاره ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عامل اصلی ایمنی شیر مادر، ماده‌ای به نام ایمونوگلوبولین ترشحی A است که در مقادیر زیاد در آغوز یا همان اولین شیر مادر در ۴۸ ساعت اول بعد از زایمان وجود دارد و در غلظت‌های پایین‌تر نیز در شیر مادر به طور مرتب موجود است. این ماده با تشکیل یک لایۀ محافظ روی غشاهای مخاطی در روده، بینی و حلق کودک، از او در مقابل میکروب‌های مهاجم محافظت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: شیر مادر به طور خاص برای کودک تولید می‌شود و بدن مادر در پاسخ به عوامل بیماری‌زای موجود در بدن  مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها، یک ایمونوگلوبولین ترشحی A می‌سازد که ویژۀ مقابله با آن عوامل بیماری‌زاست و همان را به نوزاد انتقال می‌دهد.

دکتر ایمانی گفت:  بر این اساس که مادر در معرض چه عوامل بیماری‌زایی هست، شیر مادر محافظت لازم را برای کودکشان فراهم می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هر سال  اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده  و به مدت یک هفته در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته میشود، و هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

وی ادامه داد: هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف نیز به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر شیرها برای نوزادان توصیه شده است، عنوان کرد: کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، بر خوردارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مطالعات متعددی در سراسر جهان نشان داده است که عفونت های ویروسی دستگاه گوارش، اسهال، بیماری‌های دستگاه تنفسی ، عفونت‌های گوش و مننژیت در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر رخ می‌دهد، گفت: این عفونت زمانی هم که در کودکان تغذیه شونده با شیر مادر به وجود می‌آید خفیف است.

وی گفت: تغذیۀ نوزاد فقط با شیر مادر یعنی بدون غذای جامد، شیر خشک یا آب، به مدت حداقل شش ماه بیشترین محافظت را از کودک به عمل می‌آورد.

 در همین راستا ارایه اموزش های لازم به مادران باردار و شیرده توسط مراقبین سلامت در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر، می تواند زمینه ساز پرورش و رشد کودکانی سالم و با توانایی های هوشی بالا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha