ساعت ابتدایی تولد، دقایق طلایی تغذیه نوزاد با شیرمادر

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شیر مادر به علت اهمیتی که از نظر بقا، رشد و تکامل، پیشگیری از بیماری‌های مختلف، حفظ محیط زیست، افزایش ضریب هوشی کودک‌ و پیشگیری از بیماری‌های روانی و سرطان ها دارد کامل ترین و بهترین غذا برای نوزادان محسوب می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر اشرف محمدزاده  ضمن گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر، با بیان اینکه ساعات ابتدایی تولد، دقایق طلایی تغذیه نوزاد با شیر مادر به شمار می رود خاطر نشان کرد: این مائده الهی تنها ماده غذایی است که کاملا متناسب با نیاز های بشر آفریده شده و موجب حفظ سلامتی، بقاء، افزایش ضریب هوشی و پیشگیری از بسیاری از بیماری می شود.

وی افزود: در روزهای اولیه بعد از زایمان، مادر قادر به تولید شیر بسیار مغذی به نام آغوز می باشد شیرآغوز غلیظ، زرد رنگ و مملو از مواد مغذی است که به مقدار کافی برای برطرف کردن نیاز های نوزاد در پستان مادر تولید می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: شیرآغوز مملو از مواد ایمنی بوده و اولین واکسن نوزاد محسوب می‌شود که حتما باید به نوزاد خورانده شود همچنین شیرآغوز به نوزاد تازه متولد شده کمک می کند که سیستم گوارشی به درستی خود را برای هضم شیر مادر آماده سازد.

وی اذعان داشت: مادری که باردار شده قادر به تولید شیر هم خواهد بود غالبا نداشتن شیر یک‌ تصور کاذب در مادر است بویژه روز های اول ممکن است شیر مادر جریان کمی داشته اما همین مقدار تولید شده نیاز نوزاد را تامین خواهد کرد.

دکتر محمدزاده، به مادرانی که در ابتدای دوران شیر دهی دارای شیر کمتری هستند توصیه کرد: با شیردهی مستمر به نوزاد، می توان موجب افزایش حجم شیر شد و این مورد بویژه برای مادران زایمان اول نیازمند آموزش و همچنین اطمینان خاطر دادن به مادر خواهد بود.

رئیس بخش مراقبت های ویژه نوزادان مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله پس از تولد انجام شود خاطر نشان کرد: معمولا در اغلب بیماری های مادر،‌ منع شیر دهی وجود ندارد و مادر می‌تواند دارو مورد تجویز پزشک را استفاده و شیردهی به نوزاد را هم ادامه دهد.

وی ادامه داد: تغذیه مادر در دوران شیر دهی وابسته به نوع غذا نیست ولی تغذیه مناسب، میزان وتنوع مصرف مواد غذایی توسط مادر اهمیت بالایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha