موزه کتب خطی مسجد جامع  زنجان بزودی تأسیس می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بیش از ۶ جلد نسخه خطی  در مسجد تاریخی زنجان گردآوری‌شده است که به‌زودی با تشکیل موزه و کتابخانه تخصصی در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

به‌گزارش‌ خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان ،وبه ‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی با بیان اینکه در مسجد تاریخی جامع زنجان معروف به مسجد سیدلر گنجینه‌های متعدد از جمله قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، کتاب‌های نفیس و منابع ویژه است اظهار کرد : به‌زودی کتابخانه و موزه آن در زیرزمین این مسجد تاریخی تشکیل و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مسجد تاریخی جامع زنجان با کاربری موزه نسخ خطی قسمتی از مجموعه گردشگری مذهبی زنجان خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان  بیان کرد: کتب خطی و اسناد مکتوب تاریخی، فرهنگ و تمدن تثبیت‌شده با اثرگذاری مستقیم بر نسل‌ها و تجربه پذیری آن‌ها، از گذشتگان، آینده‌ای روشن را برای نسل‌های آتی ترسیم می‌کنند.

صفوی در خصوص بهترین و مطلوب‌ترین شیوه برای نگهداری نسخه‌های خطی اظهارکرد: موزه‌ها و کتابخانه‌ها باید بخش‌های مستقلی داشته باشند که این نسخ در آنجا جمع‌آوری، طبقه‌بندی و مرمت شوند.

وی تصریح کرد: باید در این مورد جلسه‌ای با حضور هیئت‌امنای مسجد، اوقاف و پیمانکار پروژه در مورد ادامه و اتمام سریع پروژه مخزن و افتتاح سریع‌تر این بخش جلسه‌ای تشکیل شود و اقدامات سریع‌تر انجام شوند.

این مسئول در پایان افزود:مردم استان برای جلوگیری از تخریب آثار قدیمی که در اختیاردارند می‌توانند برای حفظ این آثار قدیمی، آن‌ها را به این موزه اهدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha